Siófok  8.3  •  7.3 kn       

Keszthely  5.9  •  4 kn       

Balatonfüred   •  7.4 kn       

Balatonboglár  8.5  •  8.4 kn       

Orfű   •  8 kn       

Velencei-tó  5.7  •  3.6 kn       

Tiszafüred   •  3.8 kn       

Mályi-tó  4.4  •  2.1 kn       

2024. november 15., péntek

Atlanti Óceáni csiki - csuki

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Atlanti Óceáni csiki - csuki

Atlanti Óceáni csiki - csuki

Az ember azt hihetné, túl a Horn-fokon, legyőzve a déli óceánok kemény kihívásait, már az út egyszerűbb utolsó harmada következik Fa Nándor és a Spirit of Hungary számára, fel északra az Atlanti-óceánon. Holott ez a szakasz akár a legnehezebb is lehet, különösen meteotaktikai szempontból.

Az Atlanti-óceánon két nagy magasnyomású, általában a Szent Heléna és az Azori szigetek magasságában mozgó, hol kiterjedő, hol lecsökkenő, azokról a szigetekről elnevezett időjárási rendszer nyitja vagy csukja a kapukat az északra törekvők előtt. Emellett a passzátszelek iránya sem olyan kedvező, mint dél felé törekedve, valamint az Egyenlítő környékén, attól 5-10 fokkal északabbra ott van a doldrums, az intertrópikus konvergencia zóna a maga rendkívül változékony időjárásával, kiismerhetetlenül, akár kis területen is gyorsan változó szeleivel és nagy szélcsendes lavórjaival.

Az Atlantin észak-déli vonalon vitorlázva a kiterjedő és visszahúzódó gyengeszeles rendszerek miatt nem kevés szerencse is szükségeltetik a jó meteotaktikai döntések, útirány választások helyes meghozatalához. Például, amikor a mezőny még novemberben dél felé haladt, az éllovasok zökkenőmentesen száguldhattak. Az Azori-high és a Szent-Heléna magasnyomású egyaránt úgy helyezkedett el, hogy szabad, jó szeles útjuk nyílt dél felé. A középmezőnynek viszont, és köztük Nándinak is, már egészen más körülmények jutottak. Óriási területen kiterjed, bizonytalan és gyenge szelekkel szembenézve kellett délre küzdeniük magukat.

Hasonlóan peches lehet most a visszaúton is.

Nándi a Horn-fokot elhagyva a neki adott szélviszonyok adta lehetőségek miatt a Falkland-szigetek nyugati oldalán vitorlázott el, és a verseny 66. napján 700 tengeri mérfölddel jár az elmúlt két hétben rendkívül gyorsnak mutatkozó Eric Beillon, illetve 860-nal Conrad Colman előtt. De a következő napokban úgy tűnik számára nagyon kedvezőtlenül is alakulhat az időjárási helyzet.

Nándi jelenleg egy Dél-Amerika délkeleti partjainál kialakult és erősödő észak-északkelet majd kelet felé mozgó alacsonnyomású rendszer jó szelével halad észak felé. Ám ahogy ez a rendszer halad – és a Spirit of Hungary is egyre északabbra jut – a szele mind jobban szembe fordul, és neki erős szélben, de éles menetben kell majd vitorláznia. Eközben a közvetlen ellenfelei Beillon és Colman a Falkland-szigeteknél ugyanennek a rendszernek a kemény, akár 30-35 csomós fújásaiban, de bőszélben rohanhatnak majd észak felé. Ráadásul még – ha az lesz nekik a kedvezőbb – mehetnek Falklandtól nyugatra is, és ez esetben jóval közelebb vitorláznak majd Dél-Amerika partjaihoz.

A nagyobb baj még az lehet, hogy északabbra, mire odaér, a Szent-Heléna magasnyomás rossz esetben az Atlanti-óceán teljes szélességében blokkolja az előre jutását. Egyelőre úgy tűnik, ez következik be. Ott Nándinak gyenge, bizonytalan és kedvezőtlen irányú szelekben kell majd haladnia, miközben üldözői még friss szélben közelíthetnek.

Természetesen minél előrébb tekintünk időben, az előrejelzések annyál bizonytalanabbak. Az előrejelzések maximum hét napra tekintenek előre hitelesen, és minél bonyolultabb a helyzet, annál jobban rövidül ez az intervallum. Az időjárási helyzet akár másképp, Nándi számára kedvezően is változhat. Például, ha ellenfelei Falkland környékén így vagy úgy lemaradnak az aktuális alacsonyomású északra hajtó kedvező szeleiről, és így még idejekorán gyenge vagy kedvezőtlen irányú szelük lesz nekik is. De megtörténhet, hogy a Spirit of Hungary velük szemben jelenleg két és félnapos előnye csökkenni fog. Azért ez jelentős előny, és nem tartok komolyan attól, hogy utolérik vagy megelőzik.

Persze lehet, hogy lesz majd megfelelő „átjáró” a később kissebb rendszerekre, szétbomló Szent-Heléna magasnyomású buborékok között, azt Nándi meg is találja, és nem csökken, de majd nő a távolság az üldözők kárára. A verseny egésze bizonyítja, hogy nagyszerűen beletanult a modern óceáni vitorlázás egyik fő tényezőjét adó meteotaktikába, az előrejelzéseken és a hajó menetteljesítményeinek ismeretére alapozott középtávú útvonaltervezés hatékony használatába. Jónéhány alkalommal lépett előre a mezőnyben novemberben, decemberben, sőt januárban is már higgadt és pontos meteotaktikai döntéseivel. Remélem most sem lesz másképp! De egyelőre úgy fest, hogy a körülmények nem könnyítik meg a dolgát.

Remélem tudja majd tartani kitűnő nyolcadik helyét, és ha az előnye olvadozhat is, megőriz belőle minél többet. A továbbiakban, északabbra pedig alakulhat úgy is, hogy egyszer majd ő kerül kedvezményezett helyzetbe az időjárási rendszerek szeszélyes mozgásában. De addig is szorítsunk neki!

Ruji

Somogy Megye legmagasabb kitüntetését kapta Majtényi Szabolcs és Domokos András Előző

Somogy Megye legmagasabb kitüntetését kapta Majtényi Szabolcs és Domokos András

Újévi első vízreszállás Szegeden Következő

Újévi első vízreszállás Szegeden