Siófok   •  13 kn       

Keszthely  3.9  •  8 kn       

Balatonfüred  4.6  •  13.3 kn       

Balatonboglár  5.3  •  13.8 kn       

Orfű   •  8 kn       

Velencei-tó  2.6  •  7.5 kn       

Tiszafüred  3.3  •  7.7 kn       

Mályi-tó  0.7  •  5.3 kn       

2024. november 21., csütörtök

Újra együtt

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Ma délután 4 órakor a balatonfüredi helyszíni nevezésekkel kezdetét veszi a vitorlás szezon egyik legjelentősebb versenye, az Országos Nagyhajós Bajnokság első fordulója.

Újra együtt

Ezúttal négy pályán 12 hajóosztály egységei versenyeznek, közülük kilencen a bajnoki címekért, míg három osztály csak a hétvégén vitorlázza futamait, amelyek az éves ranglistájuk fontos eseménye. Ugyanakkor az Asso 99 osztály bajnoksága egyben Európa Kupa verseny is.

A Nagyhajós OB második fordulójára szeptember 3-i kezdettel kerül sor, amikor is újabb 10 osztály küzdelmei zajlanak a Balaton keleti medencéjében. Ekkor 5 bajnoki cím talál gazdára, és öten futnak csak hétvégi ranglista versenyt.

Egykor a Nagyhajós Bajnokság egyetlen nagy, közös eseménye volt minden ide tartoz hajóosztálynak, de aztán a vitorlás sportunk fejlődése szétfeszítette a közös bajnkság kereteit. Hiszen még a nyolcvanas években is csak fele ennyi nagyhajós osztály volt Balatonon. A létszám növekedését a versenyrendezés színvonala nem tudta követni, és a kilencvenes évektől egyre több megerősödő osztály vette a saját kezébe bajnokságának megrendezését.

Az elmúlt évtizedben a közös nagy rendezvény, a Nagyhajós Bajnokság jelentőségét vesztett kis eseménnyé zsugorodott. Csak a kis létszámú, esetleg belső széthúzással küszködő osztályok maradtak meg a központi, az MVSz által rendezett bajnoki rendezvénynél, azok akik nem akartak, vagy nem tudtak maguknak saját bajnokságot szervezni. A Nagyhajós OB megmaradt az MVSz nyakán egy, a résztvevők kis létszáma és szétforgácsoltsága miatt csak veszteségesen rendezhető, fényét és hangulatát vesztett rendezvénynek.

De időközben, a magyar vitorlás sport közel negyedszázados átalakulási folyamatának eredményeképp újjászületett, újra épült a sportág maga, és vele a Magyar Vitorlás Szövetség is. Sokan érzik úgy, hogy itt az ideje, és adott minden lehetőség, hogy az Országos Nagyhajós Bajnokság régi fényét és hangulatát visszakapja. Legyen újra a magyar vitorlás sport, a szezon legfontosabb, legnagyobb eseménye! Szerezzen újra sok közös örömöt a nagyhajós osztályokban versenyzőknek, és – ha lehet – kovácsolja újra egybe a saját erőből talpon maradt és megerősödött kis közösségeket!

Ez a két közös bajnoki forduló vizsga a megújult MVSz-nek is. Lehet-e olyan közös bajnokságot szervezni, ahol ismét több posztály versenyez egy pályán, mégis magas színvonalú a rendezés? Ugyanakkor visszatérhet-e a régi közös bajnokságok egyedi hangulata.

A következő vizsgafokozat jövőre következik: Ha a hajóosztályok újra összefognak, akkor az MVSz kihasználhatja a nagy vitorlás esemény adta marketinglehetőségeket. Sikerül-e ezzel is újabb támogatókat bevonni, a sportág népszerűsítésével újabb forrásokat találni a fejlesztéséhez.

Mert minden mindennel összefügg!

Az elmúlt években egyszerre láthatjuk a vitorlás sport eredményességének fejlődését minden területen.

Az utánpótlás fejlődését nem kell bizonygatni, hiszen csak az elmúlt hónapban is kapkodhattuk a fejünket Érdi Mári, a Vadnai testvérek, Tenke Áron, Hirschler Rebekka vagy a Gyapjas testvérek sikerei hallatán. Utánpótlás korosztályos világbajnoki címről, bronzéremről, ötödik helyekről és élmezőnyben mutatott helytállásokról olvastuk a híreket.

Eközben a felnőtt élversenyzők már Rióban tesztelhették az egy év múlva kezdődő Olimpia várható körülményeit. Nem olimpiai osztályokban is akad két világbajnoki cím idén is, illetve Pegan Zoltán  és Mircsev Éva révén a mozgáskorlátozott vitorlázók Európa-bajnokságán akasztottak újra aranyérmet magyar versenyzők nyakába.

És a sikerekhez nagyon fontos hátteret ad a fejlődő nagyhajós élet. Az újra növekvő létszámú versenyzés, élén az egyre erősebb és sikeresebb Kékszalaggal adja azt a hátteret – anyagi értelemben is – amire a Magyar Vitorlás Szövetség támaszkodhat. A nagyhajósok befizetései, az általuk népszerűsített vitorlás sport marketinglehetőségei segítenek megtalálni azokat a forrásokat, támogatókat, amelyek nélkül nem tarthatna ott az utánpótlás és az élsport, ahová már eljutott.

Az élsportolókat támogatják központi szervezetek, mint például a Magyar Olimpiai Bizottság. De ezt azért is teszik, mert azt láthatják, hogy a vitorlás sport egésze fejlődik, él és egyre erősebb lábakon áll. Ugyanezért érzi egyre több piaci cég is, hogy a vitorlázás támogatása pozitív kicsengésű reklámlehetőség a számukra, olyan sportág, ahová érdemes pénzt tenni, mert ez a befektetésük megtérül, hozza az jó hangulatú megjelenéseket.

És nem elhanyagolható a nagyhajósok sokaságának egyéni, személyes érintettségű segítsége. Hiszen sokan, akár csak a régi időkben, a saját hajóikon nevelik az utánpótlást, vagy viszik gyermekeiket az egyesületekbe, táborokba, mert tudják mit jelent vitorlázónak lenni. Általuk állt talpra, változott meg szerkezetében a magyar vitorlás sport, és lett újra versenyképessé külföldön, de itthon is.

Nagyhajós Bajnokság 1. forduló: 

„A” pálya - Zamárdi - 11mOD, Melges24, J24
„B” pálya - Balatonfüred - 25-ös jolle, 15-ös jolle, Dolfin
„C” pálya - Siófok - Asso99, 8mOD, Elliot770,
„D” pálya - Csopak- Regina, Scholtz 22, Sudár Regatta

 VERSENYKIÍRÁS

Nagyhajós Bajnokság II. forduló:

Folkboat, Európa 30, 30-as Cirkáló
Dragon, Bavaria 32,
Nautic, 70-es Cirkáló
Nautic 370, X-35, 33-as

VERSENYKIÍRÁS

Beszámoló az Összevont Cirkáló Osztály 2015 évi Flottabajnokságáról Előző

Beszámoló az Összevont Cirkáló Osztály 2015 évi Flottabajnokságáról

Fonyódi finálé Következő

Fonyódi finálé