Siófok  17.2  •  16.9 kn       

Keszthely  16.9  •  11 kn       

Balatonfüred  16.9  •  12.2 kn       

Balatonboglár  17.1  •  16.8 kn       

Orfű  19  •  12 kn       

Velencei-tó  19.2  •  14.2 kn       

Tiszafüred  16.3  •  5.2 kn       

Mályi-tó  15.7  •  4.3 kn       

2024. május 28., kedd

Életpálya-modell kellene

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A tavalyi balatonföldvári OP Európa-bajnokságot, ha még nem is magyar versenyző, de itthon épült Hodács-hajó nyerte.

Életpálya-modell kellene

Az utánpótlás helyzetéről készített interjúsorozatunkban – amely kapcsolódik az idei Budapest Boatshow egyik vezérmotívumához, az utánpótláshoz –, Csomai József (BYC) és Regős Attila (THE) után az OP-specialista Hodács Attilát kérdeztük, aki hajóépítő, ám edzői minőségében is érintett a kérdésben.

A Hodács név nem ismeretlen a sportágat kedvelők számra, hiszen testvéred is, édesapád is a víz szerelmese. De rólad, mit is kell tudnia annak, aki még nem ismer személyesen.
– Gyerekkorom óta vitorlázom, illetve foglalkozom a vitorlázás valamelyik szegmensével. Meghatározó élményeim és tapasztalataim az Optimist osztályhoz kötődnek. Egyrészt a hazai és nemzetközi edzői tevékenység révén, másrészt édesapám, Hodács Lajos által az Optimist gyártásában is részt veszek. Tulajdonképpen születésem óta ebben a közegben nőttem fel. Idén múltam 31 éves, jelenleg újdonsült apaként telnek napjaim. Kislányom szeptember elején született.

Gratulálok az új szerephez, hidd el, csodás élményekben lesz részed. Itthon és külföldön is foglalkozol az utánpótlással; hogy értékeled a sikereket, kik és honnan kerülnek, kerülhetnek az élmezőnybe?  
A magyar vitorlázás utánpótlás- versenyzői és -edzői, illetve az utánpótlással foglalkozó klubok száma nem olyan nagy, ám a kisebb tavaktól a Balatonig vannak működő műhelyek. Fő- és mellékállásban, háttéremberként hozzávetőlegesen 20-25-en dolgoznak a gyerekekkel. A nemzetközi ifjúsági eredmények évről évre rekordokat döntögetnek, ami egy igen pozitív visszaigazolása az edzői munkának. Illetve természetesen egyfajta példaképpen is szolgálhat a következő generációknak, hogy hazánk tavain kezdve, hazai gyártású eszközökkel, hazai edzőktől tanulva igenis lehet nemzetközi eredményeket elérni.

Vannak nemzetközileg is figyelemre méltó sikerek, érezhető a fejlődés. Mi áll ennek a hátterében?
A versenyző sporthoz való hozzáállása mellett ugyanúgy fontos az egyesületek infrastruktúrája, az eszközök, a gazdasági támogatás, az edző szakmai képzettsége; a szülők szervező- és áldozatkészsége, illetve maga az MVSZ, amely eszközeivel, anyagi forrásaival, tiszta, áttekinthető  válogatási és támogatási rendszerével tud segítséget nyújtani. Ha ez a soktényezős rendszer optimálisan össze tud állni, akkor abból várható jó eredmény. Az, hogy valaki zseni vagy tehetséges, szerintem ma már nem jelent feltétlenül olyan hatalmas előnyt. Nyilván az a sportoló, akit tehetségesnek mondanak, ugyanúgy tehetséges lenne sportkarrierje elején bármelyik másik sportágban is. Viszont ha nincs meg benne az alázat, az elszántság, kitartás, akkor a tehetségből fakadó előny hamar elsorvad. Azok, akik „csak” szisztematikus műhelymunkát hajtanak végre, relatíve hamar utol tudják érni a tehetséget. Megfelelő műhelymunkával a tehetségből is és a kitartó versenyzőből is tapasztalt, jó nemzetközi eredményeket elérő versenyzőt lehet nevelni.

A cikk folytatását elolvashatja a Vitorlázás Magazin legfrissebb számában.

Nyugvóponton a Kékmadár-ügy Előző

Nyugvóponton a Kékmadár-ügy

Dugig volt a nagyterem Következő

Dugig volt a nagyterem