Siófok  2.7  •  9.6 kn       

Keszthely  0.9  •  13 kn       

Balatonfüred  2.4  •  9.2 kn       

Balatonboglár  2.7  •  12.6 kn       

Orfű  -0  •  2 kn       

Velencei-tó  0.7  •  8.3 kn       

Tiszafüred  -0.6  •  7.3 kn       

Mályi-tó  0.5  •  4.1 kn       

2024. november 24., vasárnap

Drasztikusan drágulhat a vitorlázás

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az előző kormány döntése értelmében felül kell vizsgálni a Balatonon és a Velencei tónál a mederhasználati díjakat.
A tó köré tömörülő civil szervezetek egyként emelték fel hangjukat a drágulás ellen. A kikötői védett víztér esetében 38-szeres emelkedéssel kalkulálnak. Tény: idén még nem emelt árat a Balatoni Hajózási Zrt.

Drasztikusan drágulhat a vitorlázás

A régi négyzetméter-árak fenntartását kéri a Balatoni Civil Szervezetek Sövetsége a Nemzeti Vagyonkezelőtől. Az MNV egy korábbi kormányrendeletnek megfelelően tette közzé felhívását a fizetednő díjak felülvizsgálatáról.

Gál Lajos elnök, Balatoni Civil Szervezetek Szövetsége
A mértéke olyan óriási, amelyeket én úgy érzek, hogy a következőkben, a hosszútávú szerződéseknél egyik civil szervezet sem, sem önkormányzat nem tud elviselni. Ezek részben 9-szeres - a szárazulatra értendően - a mederhasználatra vagy a vízpartra vonatkozóan 38-szoros emelést rögzítenek.

Pedig a hazai vitorlázók élete már most sem fenékig tejfel. A Fonyódi Vitorlás Egyesület vezetője szerint most is rengeteget kell fizetni egy pár százezres hajó után. Merthogy az MNV előír, a Balatoni Hajózási Zrt. pedig ezért kénytelen lesz emelni az árakat.

Győri Attila elnök, Fonyódi Vitorlás Egyesület:
-Ha egy kisebb vitorláshajót veszünk figyelembe, az alapkikötői díj 220 ezer forint, ha ehhez azt is figyelembe vesszük, hogy ezt vízre kell tenni, akkor ez minimum 250 ezer forint egy évben.

Sokan többet költenek a vízen tartásra, mint amennyi a hajó értéke maga. Ráadásul ez a költség csak több lesz, hiszen az elnök szerint már a legkisebb hajókat sem lehet csak úgy vízre bocsátani. Sok hajó szárad ma is az udvaron, mert a szegények ezeket a pénzeket már nem tudják kifizetni - mondja az elnök. De hajó mindig lesz a Balatonon, mert a kikötőhelyeket ki lehet adni, legfeljebb a gazdagabbak hajói váltják fel a kisebb vitorlásokat.

Győri Attila elnök, Fonyódi Vitorlás Egyesület:
-Ez egy gazdasági érdek, hogy minden kikötőhely el legyen adva. És amíg kereslet van, addig mi megpróbálhatunk bármit, de nem jár a tiltakozásunk eredménnyel.

Pedig a szövetség szervezetei tiltakozó levelet is írtak a Nemzeti Vagyonkezelőnek kérve a régi számítás megtartását.

Gál Lajos elnök, Balatoni Civil Szervezetek Szövetsége:
-Kellenek-e ezek a mederhasználati díj tételek? S ha kellenek, akkor ezek régi szinten tartásáról gondoskodjanak.

Fogy a magyar vitorlás a magyar tengerről - mondják sokan. Merthogy a kisebb hajók kikötői díjait nem tudják kifizetni a tulajdonosok, a módosabbak - főleg a külföldiek - pedig ennek ellenére nyereségessé teszik a kikötői üzletágat, mely a hajózás egészét eltartja így a Balatonon. Győri Attila legalább 30%-os emeléssel kalkulál, ha életbe lép az új medertarifa-rendszer.

Győri Attila elnök, Fonyódi Vitorlás Egyesület:
-Mi egy óriási archívumot őrzünk, mert a gyerekeket oktatás közben lefényképeztük és levideóztuk. És ezt fogjuk majd nézegetni. Mert hogy ezeket a gyerekeket nem tudjuk igazán vitorlázáshoz juttatni, az biztos.

Eltűntek ugyanis a kisebb hajók vízbe eresztésére kialakított lejtők, így húszezrekért még a legkisebb bárkát is daruval kell a Balaton hullámaira tenni.

(Forrás: Vehir.hu)

Idén júliusban és csütörtökön rajtol a Kékszalag Előző

Idén júliusban és csütörtökön rajtol a Kékszalag

SailCoach edzőtábor Ile des Embiez szigetén Következő

SailCoach edzőtábor Ile des Embiez szigetén