Siófok  32.2  •  6.9 kn       

Keszthely  29.9  •  9 kn       

Balatonfüred  31.8  •  6.9 kn       

Balatonboglár  32.2  •  8 kn       

Orfű  30  •  8 kn       

Velencei-tó  33.2  •  7.8 kn       

Tiszafüred  31.8  •  4 kn       

Mályi-tó  29.4  •  5.1 kn       

2024. július 27., szombat

Jégvitorlázás csak bátraknak

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Bár az idei tél egyelőre túl enyhének tűnik a jeges sportokhoz, talán a január meghozza majd az áhított mínuszokat.

Jégvitorlázás csak bátraknak

A Tisza-tónál Szekrényes István szervező osztott meg a sajtoval néhány részletet.
Alapszinten 30 perc alatt megtanulható a jégvitorlázás. Ez azt jelenti, hogy az ember el tud indulni, talán vissza is tud jönni, és meg tud állni. Versenyezni persze más dolog.

A jégvitorlázás technikájáról:
- Lényege, hogy három, a jég egyenetlenségeit billenéssel követő, elmozdulásra képes korcsolyán siklik a szán. Az első korcsolya ráadásul jobbra-balra is kormányozható. A szerkezetben minden rugalmas, hogy a rázkódást minél jobban tompítsuk. A szánt egy 7 négyzetéteres vitorla hajtja. A vezető - ha kicsi a szél - először futva felgyorsítja a szánt, majd beleugrik. Aztán megfelelő szögbe behúzza a vitorlát, és egyben kormányoz is.
Elmondva mindez egyszerűnek hangzik, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy ha sikerül elindulni, egyből 20-30 km/h-val megy a jégvitorlás, és később a sebesség meghaladhatja a 100 km/h-t is. Közben a levegő nagyon hideg, ki kell bírni a mínuszokat. Megfelelően kell öltözni, több réteg síruhát szoktunk magunkra húzni. A rázkódásra sem árt számítani, jó, ha párnázott a popsi.

Veszélyek ebben a sportban
- Na igen, bukósisak is kell, mert fel lehet borulni, és a legvalószínűbb, hogy ez gyors tempónál következik be. A jég nagyon nagyot tud ütni, és a súrlódás képes leégetni a ruhát az emberről.

Mely korosztály sportja ez?
- Az eddig leírtak alapján ezt döntse el mindenki maga. Nagy felelősség, de nem mondom, hogy lehetetlen. Kérdés, hogy a gyerek vissza tud-e jönni, meg tud-e állni, nem pánikol-e be. Ha egy nádasban landol az ember, az a legkisebb baj, de sajnos vannak partvédelmet szolgáló beton és terméskő torlaszok is. Azok nem barátságosak!

A vitorlásról
- A kétszemélyes vitorlás nálunk olyan ritka, mint a fehér holló. Nekem egy saját tervezésű és építésű szánom van. A Tisza-tó Vitorlás Klub tagjainak még van két nemzetközi szabvány szerinti DN típus, melyek egyszemélyesek. A Balatonnál van egy darab 2 személyes vitorlás.A legtöbb magántulajdonban van.

A jégvitorlázás költségei
- Nálam elég a jó szó, a kitartó érdeklődés. Egyedül úgy sem bírja ki a szánon sokáig senki, mert a kezére fagy a kormányrúd. Amíg fölmelegszik, mehet a másik. Ilyenkor közös az öröm, meg figyelünk is egymásra, segítünk, ha kell. Például betoljuk a gépet, úgy ahogy a bobokat szokták. Azért melegítő italt is érdemes hozni. Teára gondolok, mert ebben a sportban nagy a kockázat, a felelősség, ez egy extrém sport.

És egy kis visszaemlékezés
Kétségek közt: - Egyrészt nem tudhatjuk, befagy-e idén egyáltalán a tó? Ha igen, akkor a következő kérdés lesz, hogy mikor fog eléggé fújni a szél ahhoz, hogy a szán elinduljon. Ehhez nagyjából 10 km/h-s légmozgás kell, ilyenkor a jégvitorlás 30 km/h-val suhan. Múlt télen december 23-án lehetett először jégre menni, s ez ki is tartott nagyjából január végéig. De mindössze 6-7 olyan nap volt, amikor nem volt vastag, kásás hó a jégen - amibe beleragadnak a korcsolyák - és a szél is fújt. Azok a napok viszont csodálatosak voltak, időnként 100 km/h-val száguldoztunk.

Folyamatosan fejlődik a zánkai marina Előző

Folyamatosan fejlődik a zánkai marina

Középen a vízmérce Következő

Középen a vízmérce