Siófok  8.8  •  2.2 kn       

Keszthely  6.9  •  2 kn       

Balatonfüred  8.5  •  2.4 kn       

Balatonboglár  8.8  •  1.3 kn       

Orfű  •  23 kn       

Velencei-tó  7.5  •  11.2 kn       

Tiszafüred  7.9  •  19.1 kn       

Mályi-tó  8.3  •  13.5 kn       

2024. március 29., péntek

Kikötő bemutató I. – Jégmadár Kikötő Ábrahámhegy

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Ábrahámhegynek azt a partszakaszát, ahol a Bök-orr benyúlik a Balatonba, évtizedek óta Jégmadárnak nevezik, és kikötőhelyként használják.

Kikötő bemutató I. – Jégmadár Kikötő Ábrahámhegy

A jégmadár (Alcedo atthis) az egyik legszebb hazai madarunk; kék háta, rozsdaszínű hasa messziről feltűnik, ahogy a vízbe csapva halászik, vagy egy karón ülve lesi zsákmányát. De az ábrahámi partszakasz és a kikötő nem a madárról, hanem egy hajóról kapta a nevét.
A „Jégmadár” egy vaslemezekből készült, részben nyitott fedélzetű, lapos fenekű, áruszállító, csavaros motorhajó volt, mely 1926-ban épült Szájbély Árpád megrendelésére. A 19,5 m hosszú és 4,72 m széles hajó 35,8 tonna terhet bírt el; elsősorban a környéken bányászott vörös homokkövet szállította a vízi és szárazföldi építkezésekhez. 1945-ben tizenkét kézigránáttal egy folyamőr tiszt felrobbantotta. 1946 nyarára megjavították, és újra munkába fogták a hajót. 1950 végén államosították és eltűnt a Balatonról. Egyes források szerint a Tiszára került, és később Mártélynál elsüllyesztették.
Szájbély Árpád sikeres, ugyanakkor karitatív üzletember volt. A nehéz háborús időben nagyon sok embernek segített pénzzel és élelmiszerrel. Régi panziója a Sziget utcában áll, ma a dohánygyári üdülőhöz tartozik. A Sziget utca „csúcsán” a nádast kikotortatta, a partot kiköveztette, stabil rámpát, rakodómólót építtetett és az odavezető utat szilárd burkolattal erősíttette.

A hajó eltűnése után a kikötőhely átalakult. A fa építmények tönkrementek, a nád kissé visszanőtt, de megmaradt egy keskeny kijárat a vízre és egy nagyobb belső öböl. Csónakkikötésre és fürdésre használták, de horgászni is jól lehetett benne.
A ötvenes években megpróbálták eredeti céljára használni, egy „Dongó” nevű kis motorhajó vitt néha vörös követ a vízi építkezésekhez. Később egy ideig a Balatoni Hajózási Vállalat hajói is kikötöttek itt; többször vízibusszal hoztak turistákat borkóstolásra a tsz pincéjébe.
Az 1980-as évek elejéig szép, természetes állapotban maradt a kikötőhely. A mély vízben a parti kövezéshez nagyobb hajókkal is ki lehetett kötni. Az 1980-as évek elejétől kezdenek azon gondolkodni, hogy az egyre szaporodó ábrahámhegyi vitorlások számára megfelelő kikötőt kellene létrehozni. Erre a célra nagyon alkalmasnak látszott a Jégmadár területe. Ősi Attila építészmérnök megszerezte a TVSK számára a Fertő-tavi Nádgazdaságtól a területet és ezzel kezdetét vette a kikötő építése. Ez a nehéz, küzdelmes, sokszor akadályozott munka még napjainkban sem ért véget.

A kikötő a TVSK klubkikötője 100 farcölöpös hajóhellyel és 3 vendéghellyel. Április 15-től tart nyitva október 30-ig, a kikötő telepvezetője Pajor Zsolt. A családias hangulatú, nagy zöld terekkel rendelkező kikötőben centrális helyen találjuk a sólyát. A kikötőmedence dél-keleti irányból nyitott bejárata biztonságos közlekedést tesz lehetővé. A kikötő legnépszerűbb versenye a Rizling Kupa.

Tengerhajózók hagyományőrző VII. pécsi bálja Előző

Tengerhajózók hagyományőrző VII. pécsi bálja

 420-as felkészülés Következő

420-as felkészülés