Siófok  6.1  •  7.2 kn       

Keszthely  7.9  •  8 kn       

Balatonfüred  5.2  •  6.5 kn       

Balatonboglár  5.5  •  6.7 kn       

Orfű   •  9 kn       

Velencei-tó  5.6  •  12 kn       

Tiszafüred  7.2  •  13.5 kn       

Mályi-tó  2.3  •  13.3 kn       

2024. november 21., csütörtök

Az MKB nyakán marad a balatoni flotta?

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az MKB nyakán marad a balatoni flotta?

Az MKB nyakán marad a balatoni flotta?

A tulajdonosváltáson átesett MKB nem nagyon tud megszabadulni balatoni hajóitól: a nyár eleji pályázat után a napokban ismét meghirdette az akkor senkinek sem kellő flottát, amelyben spéci versenyhajót és romos jégvitorlást egyaránt kínálnak. Az erősen nyomott árakból azonban már nem engednek.

Ismét dobra veri a tulajdonosváltást megelőző időkből nyakán maradt balatoni flottáját az MKB Bank Zrt. A most meghirdetett összesen 27 hajó között 25 vitorlás hajó, kettő pedig motoros. A balatonfüredi kikötőben veszteglő 27 hajót egyszer már meghirdette a bank üzemeltetési cége, de még mindig a banknál rostokolnak. A június első felében megjelent felhívásban még a teljes flottát egyben akarta eladni a vállalat, a jelek szerint ez nem jött össze. A mostani kiírásban már akár egyenként is meg lehet venni a hajókat, de akár többet egyszerre is. Az árakból azonban nem nagyon engedett az MKB, mert a mostani csomag elvárt ára összesen 57,42 millió forint, míg a júniusi csomagár a Portfolio korabeli cikke szerint összesen 60 millió forint volt. Bár a két listát összevetve úgy tűnhet, hogy a nyár elején kettővel több hajót kínáltak megvételre a bank, kérdésünkre azt közölte, hogy nincs változás a flottában, most ugyanazokat a hajókat kínálják. A hirdetésekbe csúszott két egészen apró hiba, tavasszal egy hajót kétszer szerepeltettek, most viszont egy kimaradt a lajstromból. A most meghirdetett hajók között versenyhajók és túrahajók egyaránt szerepelnek, a 26 egység közül 15 hajólevele lejárt, vagy nincs. Közöttük az egyik versenyhajóé is, a Pengő névre keresztelt Dixie-32 típusúé. A hajók közül mindössze kettőnek ismert az építési évjárata, a Krajcár 70-es cirkálót 1999-200-ben építette a Pauger Kft., a Pengő pedig 1993-ban épült a Navalia Kft. műhelyében. A csomagban a legdrágább vitorlás hajó a 15 méter hosszú, tőkesúlyos Krajcár nevű balatoni 70-es cirkáló, amiért 7 millió forintot kérnek. A Krajcár többszörös magyar bajnok hajó, 1-2 éve még részt vett a magyar bajnokságon az 1980-as moszkvai olimpikon Holovits György kormányzásával. A 9 fős versenyszemélyzetű hajót egy időben a MKB bank elnöki tisztét korábban 15, vezérigazgatói tisztét pedig 18 évig betöltő Erdei Tamás is kormányozta. A másik legdrágább hajó a vitorlás szortimentben a 8 személyes, több mint 10 méter hosszú Frankó nevű Elan-331 típusú, szlovén tervezésű és építésű tőkesúlyos nagyhajó, ezért ugyancsak legalább 7 millió forintot vár a kiíró. Ezután 5 egység következik 3 és 3,5 millió forint között, ezek 4-8 személy befogadására alkalmas, magyar műhelyekben készült tőkesúlyos vitorlások. Majd kettő, amikért 1,4 milliót várnak, a többi hajót egymillió forint alatti áron már el lehet vinni. Közöttük egy román építésű kisgéphajó – magyarul motoros –, a hajólevél érvényessége azonban több mint két éve lejárt, így csak 200 ezer forintba kerül.

Egy másik motoros hajó az egész flotta legdrágább darabja, a Dezső nevű, finn építésű Targa-23 típusú 6 személyes motoros elvárt ára 20 millió forint. Szerepel még a kínálatban egy évek óta darabokban lévő, vélhetően erősen elavult DN típusú jégvitorlás cirka 20 ezer forintért, valamint 11 Kalóz típusú jolle – azaz nem tőkesúlyos, tehát borulékony – vitorlás kishajó 100-500 ezer forintos áron. Ezek egyikének sincs hajólevele, de mindegyik felszerelése hajózásra alkalmas. A Krajcár, de a többi hajó elvárt árából is arra lehet következtetni, hogy a bank erősen szabadulna a flottától, egy hasonló típusú és hasonló állapotú – azaz gyakorlatilag versenykész – cirkálót 10 millió forint körüli áron adtak el adtak el pár éve. Azaz akár nyomott áron is odaadná a hajókat annak, aki hajlandó elvinni. A Portfolio korábban arról írt, hogy egy ilyen típusú hajó ára 15 millió forint körül mozog. Ahogy a másik két versenyhajó, a Frankó és a Pengő 9 és 7,6 millió forintot érhetnek, a többi hajó reális ára pedig 1,5 és 4 millió forint között mozog. A bank idén tavasszal értékesítette balatonfüredi oktatási és szabadidőközpontját. A központ eladási árát a bank nem közölte, csak azt, hogy az megfelel az MKB Bank üzleti elvárásainak, illetve „híven tükrözi a speciális létesítmény piaci értékét”. A flotta a kikötő eladása után áthajózott a volt balatonfüredi hajógyár nem messze fekvő ma is működő kikötőjébe, és – legalábbis az ajánlattételi felhívás alapján – ott vesztegel.

Hétvégén Süllőfesztivál Szigligeten Előző

Hétvégén Süllőfesztivál Szigligeten

Feel Alive Helly Hansen Következő

Feel Alive Helly Hansen