Siófok  6.6  •  12.6 kn       

Keszthely  6.9  •  10 kn       

Balatonfüred  6.3  •  10.9 kn       

Balatonboglár  7.1  •  13.2 kn       

Orfű   •  7 kn       

Velencei-tó  4.4  •  12.1 kn       

Tiszafüred  2.5  •  9.9 kn       

Mályi-tó  0.7  •  6.3 kn       

2024. november 24., vasárnap

Ukrán-észt győzelem a Johan Anker Kupán

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Gyönyörű őszi időben, bár nem éppen ideális szélviszonyok közepette került sor az elmúlt hétvégén Csopakon a Dragon osztály idei flottabajnokságára, a Johan Anker Kupára.

Ukrán-észt győzelem a Johan Anker Kupán

A Czégai László vezette rendezőcsapat mindent megtett annak érdekében, hogy ennek ellenére a maximumot lehessen kihozni a versenyből, amelyen végül hét futamot sikerült vitorlázni. Az első helyen az ukrán Maxim Krukovsky vezette észt-ukrán egység végzett, második Zenthe Ferenc csapata, harmadik pedig Náray Vilmos és legénysége lett. A legjobb klasszikus ezúttal a Nedbál Noel kormányozta Yorikke volt.

Pénteken délelőtt még fújt egy kis szél, és Czégai Laci már a kormányosértekezleten bejelentette, hogy nem híve a parti halasztásnak. Így a meghirdetett időpontban a 12 magyar és az egy küföldi résztvevő kiindult a kikötőből a tervezett 14.00 órás rajtra. Sajnos azonban a szél időközben leállt, így a történet a gyönyörű vénasszonyok nyarában vontával végződött.

A flotta megragadta az alkalmat, és rögtönzött flottagyűlésen vitatta meg aktuális ügyeit. Fél hat felé aztán a halasztás lobogó alá odakerült egy “A” is, jelezve, hogy aznap már nem lesz töb futam. Czégai Laci  meginterjúvolta a flottát, hogy mit szólnánk egy másnap 9.00 órai rajthoz. Rövid vita után elfogadtuk, hogy a rajt kerüljön korábbra, és a napi futamszám megemelését is javasoltuk. A döntés hamarosan kikerült a hivatalos közlemények közé (ennek később még lesz jelentősége).

Másnap kilenc órakor aztán el is rajtolt az első futam. A szélviszonyok erősen próbára tették a rendezők és a mezőny idegrendszerét is, a szélirány a délnyugati és az északnyugati között folyamatosan lengett, minden futamban volt pályamódosítás. A szél sebessége csak rövid időre ment hét-nyolc csomó fölé. Ennek megfelelően nagy volt a szórás a helyezésekben is. Végül négy teljes futamot sikerült megrendezni, egyet pedig félbe kellett szakítani.

A profi Dragon-legénységgel felálló, és kiváló ukrán Laser- és Finn-múlttal rendelkező kormányos vitte Right Now nevű hajó fantasztikusan megérezte a szélfordulókat. Két futamot megnyertek, és a többiben is folyamatosan elöl tartózkodtak. A hazai pálya jót tett a Zenthe Ferenc - Kerényi Balázs -Börcsök Imre  csapatnak (Luna) is, nekik kétszer sikerült a második helyen végezniük. A nap utolsó futamán viszont a Freyja (Náray Vilmos - Ikrényi Gábor - Wonke Péter) szakította át a képzeletbeli célszalagot, így a nap végén ők álltak a második helyen.

A negyedik futam utolsó szakaszán a gyenge szél is végleg leállt, így a főszponzor Erste Private Banking vendégei számára tervezett VIP-futamra a kerekedi kikötő előtti egyetlen szélcsíkon került sor. A privátbanki ügyfelek egy gyönyörű napot tölthettek a Balatonon: a futamokat a Tramontana fedélzetéről csodálhatták, Beló Micro Magic modellvitorlásait is kipróbálhatták, s a bátrabbak hajóra is ülhettek. A napot vendégeknek és vitorlázóknak egyaránt egy közös, kiváló grillvacsora koronázta meg.

A kedélyeket legfeljebb a nap egyetlen óvástárgyalása borzolta, amelyben a McArthur legénysége orvoslatot kért amiatt, hogy egyetlenként nem tudtak a napi első futam korai időpontjáról, és lekésték azt. Végül a Tusnai Gabi vezette zsűri helyt adott kérelmüknek, és az első futamra további futampontszámaik átlagát adta meg nekik. Az indoklásban az szerepelt, hogy noha a másnapi rajt időpontja a versenyutasításban megadott időben (azaz este 19.00 óra előtt) került ki a hirdetőtáblára, és ezt tanúk is megerősítették, a versenyvezetőség néhány formai hibát mégis elkövetett.

Másnap tíz órakor folytatódott a verseny. A szél északira fordult, és azt lehetett hinni, hogy külföldi barátaink végre azt is látják, hogy milyen a Balaton, ha fúj rajt a szél. Az egészen a part alá vitt pályán Zenthe Feriék pontosan tudták, hogy melyik kis dombocska hogyan csavarja a szelet, és be is húzták az első futamot a Freyja előtt.

De sajnos, a szél nem tartott ki. Visszalengett nyugat felé, és jócskán legyengült. A további két futam elsősorban a szélcsíkok eltalálásáról szólt. Ebben az észt-ukrán hajó ismét verhetetlennek bizonyult, mindkét futamot megnyerték, és ezzel hazavihették a Johan Anker Kupát. A Luna hihetetlenül jól vitorlázott, és két második helyével teljes joggal érdemelte ki a flottabajnoki ezüstöt. A Freyja visszaesett, de azért elhozták a bronzérmet. A klasszikusok mezőnyében a Nedbál Noel, Dobos Attila és Kismarty-Lechner Balázs alkotta Yorikke-csapat egyenletes, kiváló vitorlázással, a jóval fiatalabb hajókat is megszorongatva nyert.

Végeredmény
 

OTP - Junior BYC Kupa és Merkantil Laser Európa Kupa egy csapásra Előző

OTP - Junior BYC Kupa és Merkantil Laser Európa Kupa egy csapásra

Varga Lajos nyerte a TBS Nagydíjat Következő

Varga Lajos nyerte a TBS Nagydíjat