Siófok 7.2 • 5.9 kn
Megérkezett a magyar fejlesztésű foileres high-tech trimarán a Balatonra
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Hungexpo – Hungarian Silence
Megérkezett a magyar fejlesztésű foileres high-tech trimarán a Balatonra
A 2018-as Kékszalagon mutatkozik be a Hungexpo – Hungarian Silence
Egy gyönyörű fehér madár készülődik a Club Aliga kikötőjében arra, hogy “felszálljon” az idei Kékszalagon. Egy soha nem látott példány, ami csak Magyarországon létezik, és egyetlen van belőle. A neve: Hungexpo – Hungarian Silence.
Ez a “madár” nem magától született, hanem magyar mérnökök és építők segítették világra. A legmodernebb technológiák és anyagok felhasználásával készült csodálatos hajó egy igazi nóvum, valódi hazai különlegesség.
Mi az, ami a Kékszalagot uraló katamaránoknál is gyorsabb?
Czap Zoltánnak, a Hungexpo – Hungarian Silence kormányosának elmondása szerint a megvalósításhoz az ötlet nagyjából 4 éve, a balatoni katamarán versenysikerek és ezt követő hegemóniájuk láttán fogalmazódott meg. A cél egy gyors, biztonságos és különleges hajó megépítése volt, amelyik a Kékszalag abszolút győzelemért szállhat vízre. Ehhez a közvetlen ihletet a földkerülő vitorlás versenyek sztárjai, a csúcstartó trimarán versenyhajók adták. A téma elmélyült tanulmányozása után kirajzolódott egy karbon technológiával megalkotott könnyű, foileres, tehát a vízből teljes testtel kiemelkedő háromtestű vitorlás képe. A koncepció megszületése utáni 3 év a tervezésről és a megvalósításról szólt.
A vitorlás tervezésének vezetője Fekete László volt, aki a könnyűszerkezetes repülőgépgyártás és a karbon technológiák szakértője. A kialakítás fő szempontja mindvégig az volt, hogy a hajó a balatoni versenyeken, a jellemzően rapszodikus szélviszonyok között is a legjobb teljesítményt nyújtsa. A trimarán kivitelt az indokolta, hogy ez a legbiztonságosabb többtestű hajóforma. Végül áramlástechnikai szempontból minden körülményhez igazodó hajótestet sikerült kifejleszteni. Ennek köszönhetően a hajó gyenge szélben és viharos körülmények között is maximális teljesítményt képes nyújtani.
Hazai fejlesztésekkel a világ élvonalába
A szél erősödésével a hajó sebessége is fokozottan nő, amit az egymás mögé helyezett forgó, wing árbócos soft nagyvitorlával értek el a készítők, biztosítva a maximális aerodinamikai hatásfokot. Ez nagyon hasonló a repülőgépszárnyaknál alkalmazott főprofil és flap rendszer működéséhez.
Amint a hajó sebessége eléri a 13-15 csomót (kb. 26 km/h) működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány, ezek emelik a víz fölé a hajót, ezáltal minimálisra csökkentve a hajótest ellenállását a vízben, ami további sebességpotenciált eredményez. A nagy sebességű és biztonságos víz feletti „foileres” haladáshoz számos saját fejlesztésű innovatív megoldást valósítottak meg. A megépített trimarán formájával, teljes karbon szerkezetével és műszaki megoldásaival felveszi a versenyt a világ élvonalába tartozó sporthajókkal. Az építéshez szükséges karbonszövetet nagyon kedvező feltételek mellett a világ vezető szénszálas gyártója a Zoltek Toray Group biztosította.
A hajót Fekete László és Czap Zoltán a csapat aktív közreműködésével két éve építi, vízre pedig tavaly novemberben került először a Club Aliga kikötőjében, ami a hajó báziskikötője. Itt a csapat minden támogatást megkap munkához, a szerelésekhez, javításokhoz, daruzáshoz, a csapat kényelméről nem is beszélve. A motorost eddig szintén a Club Aliga biztosította.
A versenyszezon indulásával a motoroshajót a trimarán névadó szponzora, a Hungexpo Zrt. biztosítja. Az együttműködésnek köszönhetően a Hungexpo – Hungarian Silence megtekinthető lesz a Budapest Boat Show kiállításon is 2019. február 21-24. között.
A téli álmot követően tavasszal megkezdődött a tesztelés, és elkezdődtek az edzések is. Az első próbákat követően, az első három nap eredményeit figyelembe véve a középső hajótestet átépítették a még nagyobb felhajtóerő érdekében.
A hajó főbb adatai:
- a hajó teljes hossza: 14,3 méter
- az összes vitorlafelület: 218 m2
- a két wing árbóc magassága: 11 m, az első árbóc plusz 3,5 méterrel teleszkóposan megtoldható (erre megy fel a 80 m2-es code 0 és a gennaker, ami összesen 158 m2)
- a hajó versenykész tömege: 900 kg
- a hajó verseny személyzete: 5 fő
Genua: 40 m2
Fok: 14 m2
A két grósz összesen: 50 m2
Az elvi maximális sebesség 35-40 csomó
A hajó nagyon élesen kreutzol és félszél-raumban kiemelkedik a vízből.
A célunk
Magas innovációval rendelkező versenyképes belvízi hajó, majd pedig hajóosztály megalkotása, amely akár az Amerika kupás merev szárnyas többtestű foileres hajókkal szemben is megállja a helyét minden szélviszony között úgy, hogy bizonyos szelekben ráadásul a leggyorsabb lesz.
Kikből áll a csapat
Neves hazai és tengeri vitorlázók, katamaránosok, sokszoros magyar bajnoki címekkel:
Czap Zoltán
Fekete László
Hegedüs Léna
Honti Norbert
Sabján Annamária
Molnár Balázs
Németh Balázs
Sármai Balázs
és a motorosban: Lakatos Zsolt és Ott Ádám
Egy mondatban összefoglalva a csapatunk szellemisége:
Mindegy, hogy fúj a szél, csak vidámság legyen!
A gyönyörű fehér madár, a Hungexpo – Hungarian Silence nagy felhajtás nélkül, csendben, de komoly ambíciókkal készül az idei szezonra a Club Aliga kikötőjében.
HUNGEXPO – a névadó szponzor
A Hungexpo Zrt. immár több mint 50 éve Magyarország legnagyobb kiállításszervező cége, mely számos magyar és nemzetközi eseménynek biztosít helyszínt. A külső rendezvények mellett a cég évente több mint 200.000 látogatót lát vendégül a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban a 20-25 saját szervezésű kiállításán, melyek közül, talán az egyik legizgalmasabb esemény, az ország legnagyobb szárazföldi kikötőjének, a hajózás és vízi sportok nagyrendezvényének tekintett Budapest Boat Show.
A kiállítás 2018-ban ötödik alkalommal hirdette meg Újdonság Pályázatát, melynek kiemelt célja, hogy felkarolja a friss fejlesztéseket, és nagyobb teret biztosítson számukra a kommunikációra, hogy a hazai hajós közönség elsőkézből értesülhessen az innovációkról. Így kapcsolódik a Budapest Boat Show, és egyben a Hungexpo is a Hungexpo – Hungarian Silence-hez, hiszen az számos újdonságot, fejlesztést hordoz magán, ráadásul mindez a hazai mérnökök munkáját és tehetségét dicséri, mely külön öröm számunkra. A Budapest Boat Show fontosnak tartja a hazai hajóipar eredményeinek elismerését, így a Hungexpo Zrt., mint a kiállítás tulajdonosa, névadó szponzorként támogatja a Hungexpo – Hungarian Silence és csapatának munkáját, hogy a lehető legszélesebb –, hazai és nemzetközi – közönség előtt öregbítse hazánk hírnevét mind eredményeivel, mind mérnöki megoldásaival. A jövő évi versenyszezon előtt, pedig a Budapest Boat Show-n is megtekinthető lesz a trimarán.
Budapest Boat Show - a kiállítás
A legnagyobb hazai hajókiállítás, vagyis a Budapest Boat Show legközelebb 2019. február 21-24. között várja az érdeklődőket, immáron a 28. alkalommal. Az idei eseményen a 8.300 főt is meghaladó szakmai és nagyközönség 77 kiállító termékeivel és szolgáltatásaival ismerkedhetett meg a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont két pavilonjában, több mint 13 ezer négyzetméteren. A kiállításon a 116 vitorlás, motoros és elektromos hajó mellett a látogatók megtalálhattak minden hajózáshoz kapcsolódó felszerelést és szolgáltatást, de bemutatkozott számos vízi sportokkal foglalkozó vállalkozás is.
A Budapest Boat Show a kiállító cégek mellett minden évben számos programmal és érdekességgel várja a látogatókat, hiszen a rendezvény négy napja alatt folyamatos szakmai és nagyközönség programok zajlanak a színpadon, de felállításra kerül a többszáz négyzetméteres Programsziget is, mely többek között helyet ad a Bemutató Medencének, mely számos látványos programnak a helyszíne.