Siófok  0.5  •  8.8 kn       

Keszthely  -4.1  •  2 kn       

Balatonfüred  0.2  •  8.1 kn       

Balatonboglár  0.5  •  6 kn       

Orfű  -1  •  11 kn       

Velencei-tó  0.3  •  11.5 kn       

Tiszafüred  -4  •  5.8 kn       

Mályi-tó  -1.6  •  5.2 kn       

2024. november 23., szombat

Lisa új élete

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Van egy hajó a Balatonon, ami úgy vonult be a köztudatba, mint Litkey Farkas Kékszalag győztes hajója. Az évek során több vezetékneve volt, de keresztneve csak egy, Lisa.

Lisa új élete

A Kékszalag katamarán korszakának beköszöntével a Lisa életében is új időszámítás kezdődött, a hajó Keneséről Keszthelyre került és a jövőben Litkey Farkas helyett Büki Gábor kormányozza. Gáborral a versenypályákon Finn, J24 vagy Melges osztályokban versenyezve találkozhattunk. Most egy új feladat, egy kihívás előtt áll. Kíváncsiságtól hajtva kerestük meg az új csapatot és az örökké fiatal hölgyet irányító kormányost, meséljen a Compass olvasóinak csapatról, hajóról, tervekről és célokról.

CM: Mikor vetted át a Lisa kormányát Litkey Farkastól?

BG: A 2015-ös Pünkösdi Regatta előtt pár nappal vettük át a hajót Farkitól és vitorláztunk át vele Keneséről Földárra. Mondhatjuk, hogy azon a versenyen, vakon mentünk a hajóval és meglepetés lett a vége, hiszen csak két katamarán tudott leérni előttünk Keszthelyre.

CM: Nem kifejezetten hálás feladat egy sikert sikerre halmozó hajó kormányát átvenni a mindenkori Kékszalagok „pápájától”. Sikerült legyűrni ezt a terhet?

BG: Soha egyetlen percig nem éreztem tehernek, inkább megtiszteltetésnek! Nem könnyű a vitorlázó helyét átvenni, de talán pont az elvárások adnak olyan plusz motivációt számomra, ami már évek óta hiányzott. Engem a pályaversenyek és a one design osztályok érdekeltek mindig is. Amióta Lisa van, átszellemültem teljesen. Jó érzés a régi Lisa csapat támogatása is, bármelyikükkel találkozom mindig érdeklődnek és mindig van pár jó szavuk hozzám.

CM: A 2015-ös szezonban milyen tapasztalatokat szereztetek, hogy tetszik a hajó?

BG: A hajó nagyon ízlik az egész csapatnak. Élmény vele minden egyes perc, amit vízen töltünk. A szalag előtt két kezemen meg tudom számolni mennyi vízen töltött óránk volt a hajóval. A csapat készen állt, de valahogy mindig hátráltattak minket a technikai problémák. Az árbocnak például javítani kellett az alját és a tetejét is. Őszre összeállt a hajó komplett műszerezettsége is, úgyhogy most már nemcsak érzésből megyünk. Tanuló évnek jó volt, idén viszont már komoly elvárásaink vannak saját magunkkal szemben is.

CM: Úgy tudom, hogy a hajó felújítása megkezdődött. Milyen átalakításokat, felújításokat terveztek?

BG: Igen a hajó jó kezekben van a South Coast Composite műhelyében Marcaliban. A régi javítások delaminálódtak és rengeteg felesleges súly volt a hajóban.  A kiülő szárny hossza meg lesz növelve kicsit és a legnagyobb fejlesztés, hogy nem lesz tőkesúly alattunk. Annyit még elárulok, hogy elég ütős designnal jelenünk meg a tavasszal.

CM: Milyen csapattal és szponzori háttérrel vágtok neki a 2016-os évadnak?

BG: Szerencsére a háttér biztosítottnak tűnik így nekünk tényleg csak a vitorlázásra kell koncentrálnunk. Otthoni bázisunk a keszthelyi marina, minden szükséges feltételt biztosít a csapatnak, ami a nyugodt felkészüléshez szükséges. A csapat összeállításnál megfogadtam Farkinak pár jó tanácsát. Megvannak a nehéz embereink, akik a mozgatható balance-ot képezik és a melósok, akik egytől egyig eredményes kishajósok voltak. Az ott megtanult és berögződött mozgások hasznosak lesznek a felturbózott Lisan.

CM: A négy vagy ötfős hajókhoz sem könnyű csapatot szervezni, egy ilyen hajó, mint a Lisa komoly csapatszervezési képességeket igényel. Nem lehet a kikötő felé menet, szombat reggel a vegyesboltban összeszedni a hiányzó három embert. Hogyan oldjátok meg ezt a mindenkor és mindenhol fennálló problémát?

BG: Az emberhiánnyal mindig küzdünk mi is. A 2016-os szezonban bízom benne, hogy megoldódik ez a probléma a fiatalokkal. Jelenleg többen vagyunk, mint ahányan ténylegesen ott leszünk a hajón azon a bizonyos csütörtök reggelen. Pontrendszerben lesznek értékelve a csapattagok az edzéseken és a szerelős napokon nyújtott teljesítményük alapján. Akik ez alapján a legjobbak ők megdolgoztak azért, hogy együtt vágjunk neki a Kékszalagnak.

CM: Gondolom, már van kialakított versenyprogramotok, melyek a program súlyozott versenyei?

BG: A Pünkösdi Regatta nekünk kiemelten fontos, hiszen hazai közönség előtt versenyezhetünk és a parti rendezvények is az anyakikötőnkben vannak. A Fehérszalag egy jó szintfelmérő lesz, hogy hogyan állunk az ellenfeleinkhez képest. A fő versenyünk a Kékszalag. Ősszel a Félsziget kerülővel zárul a Lisa versenyszezonja. Rengeteg edzésünk lesz és biztosan megpróbálkozunk a Keszthely-Kenese rekorddal is.

CM: A katamaránokkal teli mezőnyben, milyen célokat tűztetek ki, mi a motivációtok?

BG: Számunkra a motivációt a Liberák jelentik, az ő sebességükre szeretnénk felérni. Ők az igazi ellenfelek. Azon leszünk, hogy a maximumot kihozzuk a kislányból is és magunkból is. Kis szélben oda tudunk érni a katamaránok nyakára is akár és ha valamelyikük hibázik mi ott leszünk és könyörtelenül kihasználjuk a helyzetet. A Balatonra jellemző kis szélre optimalizáltuk a hajónkat és erre alapozzuk az egész éves programot.

CM: Katamaránok és repülő hajók között van bármilyen esélye egytestű hajónak a Kékszalagon?

BG: Az utóbbi években megmutatta már a Princsi és a Raffica csapat is, hogy bizonyos szélig borsot tudnak törni a Catok orra alá. Három a magyar igazság, úgyhogy most a Lisan és rajtunk a sor. A foiler katamaránoknak nagyon ritkán kedveznek a balatoni viszonyok így én nem tartom őket favoritnak.

CM: Nagyon sok sikert kívánunk a Lisa új életéhez, legyen örömötök ebben a legendás hajóban és július 14-én, mielőtt éjfélt üt az óra, a mezőny élén forduljatok Füred felé a szorosból kifelé vitorlázva!

A világ legnagyobb aquaparkját húzhatják fel a Balatonon? Előző

A világ legnagyobb aquaparkját húzhatják fel a Balatonon?

Siófok így növelheti a Balaton nyílt vizét Következő

Siófok így növelheti a Balaton nyílt vizét