Siófok  6.6  •  12.6 kn       

Keszthely  6.9  •  10 kn       

Balatonfüred  6.3  •  10.9 kn       

Balatonboglár  7.1  •  13.2 kn       

Orfű   •  7 kn       

Velencei-tó  4.4  •  12.1 kn       

Tiszafüred  2.5  •  9.9 kn       

Mályi-tó  0.7  •  6.3 kn       

2024. november 24., vasárnap

A vészkijáraton távozott az Explorer Group

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Néhány héttel ezelőtt a siofokinapilap.hu internetes oldalon „A Balaton Regattából Bahart-Regatta lesz” címmel közlemény jelent meg az alábbi szöveggel.

A vészkijáraton távozott az Explorer Group

„Új néven és szervezővel folytatódik a hét éve indult Balaton Regatta vitorlásverseny.

Az első egységes arculatú és rendezésű amatőr vitorlásverseny-sorozat kifejezetten a szabadidős vitorlázókat célozta meg és több évben is összesítésben megdöntötte az addigi versenynevezési rekordokat - tájékoztatták az MTI-t a szervezők. A Yardstick I-II-III. hajóosztályoknak évente öt alkalommal megrendezett megmérettetésen szinte állandóan 80-100 hajó állt rajthoz.

Ettől az évtől az eddigi főszervező Explorer csoport átadta a versenyt a Balatoni Hajózási Zrt-nek, amely Bahart-Regattaként viszi tovább a Kékszalag egyik legfontosabb utánpótlás bázisának is tekinthető sorozatot.”

Az olvasónak elsőre olyan érzése támadhatott, mintha a szúnyog döfködné az elefántot, hiszen a vitorlás társadalom számára az Aranysekli, a Balaton Regatta vagy a Bahart Regatta mind ugyanazt jelenti, mégpedig a Balatoni Hajózási Zrt. népszerű versenysorozatát, kikötői road show jellegű közösségépítő találmányát. A régóta regattázókat nem kell emlékeztetni, hogy a találmány Cziráki Mártától származott, aki korábban a Bahart kikötői ágazatvezetője volt. A versenysorozat nagyon hamar, még Aranysekli korában népszerűvé vált, amit a Bahart hathatós közreműködése és értékes díjainak biztosítása tovább növelt.

A Bahart-nál néhány éve felismerték, hogy a legnagyobb hazai hajózási cégnek társadalmi szerepvállalási kötelezettsége is van. Kézenfekvő módon ezt a vitorlás tömegsport területén kezdte kifejteni a BH Zrt., melyet 2014-ben, a Magyar Vitorlás Szövetséggel kötött stratégiai együttműködéssel kívánnak a jövőben fokozni és kiszélesíteni.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi köze mindehhez egy Explorer Group elnevezésű szervezetnek? Miért kell az MTI-t tájékoztatni, hogy az Explorer csoporttól búcsút vesznek a Balatoni Hajózási Zrt-nél. Az egyszeri vitorlázónak édes mindegy, hogy a Bahart egyedül vagy valamilyen társszervezővel bonyolítja a különböző nevekre keresztelt versenysorozatát. Sokadrangú tényező, hogy a parton, a verseny után, a vacsora és az eredményhirdetés között egy illuzionista szórakoztatja a nagyérdeműt vagy esetleg lovagi tornát láthatnak a fáradt vitorlázók. A lényeg, hogy a vízen színvonalas és korrekt versenyt kapjon a résztvevő, belátható időn belül legyen eredményhirdetés valamint, hogy legalább minimális gasztronómiai élményt nyújtson a szervezett vacsora. Önmagában ennyi elég a boldogsághoz, az elégedettséghez és ezt a Bahart-nál is pontosan tudják.

A közlemény persze több ponton sántít, például ami a nevezési rekordokat illeti. Tény, hogy kiemelkedő résztvevői hajlandóságot produkált a sorozat egy egy futama, de azért rekordokat nem szerencsés emlegetni, ismerve a 2009-11 években „csúcsra járatott” One Design Trophy futamainak nevezőszámait. A közlemény másik gyöngyszeme „a Kékszalag egyik legfontosabb utánpótlás bázisának is tekinthető sorozat” megjelölés. A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, résztvevőinek száma folyamatosan és dinamikusan nő, ehhez természetesen rengeteg tényező járul hozzá. Egyesületek, klubregatták, szövetségi versenyek, reklámok, média megjelenések csak, hogy néhányat említsünk, mind mind generálják a Kékszalag növekedését. Persze a versenysorozatok is hozzájárulnak ehhez a dicséretes folyamathoz de, hogy legfontosabb utánpótlás bázis lenne egy tömegsport jellegű kezdeményezés, az azért megkérdőjelezhető. Csodálkozni persze nem kell azon, hogy az Explorer kommunikációs léggömbje ezzel a halk pukkanással foszlott szerte.

A közlemény vitathatatlanul legszebb része, hogy az Explorer csoport átadta a versenyt a Balatoni Hajózási Zrt-nek! Ki adott át, mit és kinek? Nem emlékszem olyanra, hogy az Aranysekli sorozatot vagy annak valamely jogutódját „túszul ejtette” volna az Explorer csoport, amit most nagy kegyesen átadhatna a részvénytársaságnak. Olyan ez, mint amikor a székely haldoklik, és közben végrendelkezik. A virrasztók megkérdezik tőle, bátyám az egyházra nem hagy semmit? Némi töprengés után azt mondja, legyen az egyházé az a tehén, ami tavaly elveszett a havasokban – majd ismét töpreng  –  de, ha véletlenül megkerülne, akkor István öcsémre hagyom. Gondolom, a Balatoni Hajózási Zrt. is szépen megköszönte, hogy visszakaphatta, ami egyébként is a sajátja volt, és ami nélküle soha nem jöhetett volna létre.

Egy szó, mint száz az Explorer Group minimális zajt csapva, a vészkijáraton távozott a vitorlás versenysorozatok világából – és talán a vitorlázás világából is – azt persze nem tudhatjuk, hogy csupán átmenetileg vagy végleg.

Újabb két futam a Melges24 EB második napján Előző

Újabb két futam a Melges24 EB második napján

Indul a sorozatok szezonja Következő

Indul a sorozatok szezonja