• Kövess minket!

Egyéb

Téli hajónapló, avagy Regatták télvíz idején az Adrián - 2. rész

Téli hajónapló, avagy Regatták télvíz idején az Adrián - 2. rész

2014-2015: immáron a 3. szezon, hogy a téli hónapokban adriai versenyekre járunk, így hosszabbítva meg a balatoni 6 hónapos vitorlásszezont további 6 hónappal!

2014. december 20-21., Biograd, Bozenka Regata
Azaz magyarra fordítva: Karácsonyi Regatta. Bár az időjárás oly kegyes volt, hogy egyáltalán nem éreztük azt, hogy néhány napon belül eljön Karácsony napja. Néhány nappal a versenyt megelőzően született meg a döntés hogy részt veszünk kis csapatunkkal ezen a nagyon is horvát szervezésű versenyen, ahol rajtunk kívül kizárólag horvát résztvevők voltak. Olyannyira, hogy a versenykiírást csak a versenynap előtti délután kaptuk kézhez horvátul. Kedves horvát ismerősünk azonban elküldte a lényeges részeket angolul is számunkra, így a leutazás előestéjén szembesültünk a ténnyel, hogy a rajtvonal – hiába Biograd-i a verseny – a Biograd-tól északi irányban kb. 15 tengeri mérföldre lévő Zadar előtti vízterületen lesz másnap reggel 9 órakor. 

A munkanapot délután 5-6 órakor magunk mögött hagyva elindultunk hát Biograd-ba, ahová éjfél után a szinte kihalt kikötőbe megérkezve még megünnepeltük, hogy oly szerencsések vagyunk, hogy decemberben az Adrián vitorlázhatunk. Majd a hajnali 5 órás ébredést követően – szél hiányában – a csodás napfelkeltében elmotoroztunk Zadarig. Egyetlen hajó volt „útitársunk”, mely szintén Biograd-ból indult a kora reggeli órákba. A versenyben részt vevő további 26 egység Zadarban töltötte az éjszakát, így nekik nem okozott nehézséget 9 órakor a rajtvonalra állni. Szinte a rajteljárás pillanatában érkeztünk a rajt területére, ahol a reggeli némileg élénkülő szélben a part mentén haladtunk Biograd irányába. A szél azonban nem élénkült tovább, sőt tréfát űzve a versenyzőkkel forgolódott minden irányba. Így a Zadari és a Pasman csatornában fel-alá cirkálva a mezőny több részre bomlott. Nagyjából 5 óra vitorlázást követően értük el Galesnjak (szív alakú) szigetét, ahol a zsűri döntése értelmében rövidítették a futamot és kitűzték a célvonalat. 

2 hajó már áthaladt a célvonalon, mikor mi úgy fél mérföldre lehettünk onnan 4 másik versenytársunkkal, kb. 3 csomós sebességgel kreuz-olva, de mögöttük haladva. A part menti taktikánk bevált!

Versenytársaink inkább a célvonal vízközép felőli oldalára kreuz-oltak, őket úgy tűnt sikerült elcsípnünk, még a befutó előtt. A 4. hajó azonban már a célvonalra haladt, talán 2-3 hajóhosszra lehetett onnan és azonos sebességgel haladt, mint mi, de jóval előrébb.  Láthatóan már nem tudjuk megfogni! És mégis? A hajó a célvonalon mintha lehorgonyzott volna, néhány másodperc leforgása alatt 3 csomós sebességét elvesztette és az orrát az áramlat lassan 180 fokban visszaforgatta… A csökkenő és enyhe szél illetve az áramlat miatt szinte lehetetlen volt áthaladni a célvonalon, mivel nagyobb volt a szembe áramlat, mint a hajó vitorlázó sebessége. Ezért a part alatt a kisebb áramlásban tovább kellett kreuz-olni mint a célvonal és hátulról beejtve tudtuk megközelíteni a célvonalat, hogy azon át tudjunk haladni. Akik nem így próbálkoztak, azokat a hajókat a csatorna közepéről visszafelé vitte a víz. Így ebből a bolyból elsőként sikerült átérnünk a célvonalon, a többi hajó pedig ezt követően még több mint 40 percig próbálkozott a célba éréssel.

 

 

 

2015. február 5-8., Biograd, Karnevalska Regata
Már az időjárás előrejelzésekből sejthető volt, hogy nagyon hideg, csapadékos időre kell számítanunk és emellett erős északkeleti szélre is. Mégis meglepetésszerűen ért minket a tomboló tél Zágráb után a Velebit hegységben lévő autópályán, ahol a szakadó hóesés, hókotrók és az erős oldalszél miatt csak nagyon lassú menetben értük el a Sveti Rok 6 kilométer hosszú alagútját. A tengerpartra levezető szerpentinen, a Maslenica szoroson és a Maslenica hídon pedig az erős szél miatt csak 30 km/h-s sebességgel tudtunk haladni. A szélsőséges időjárás és erős szél miatt még a kompközlekedés is szünetelt Horvátországban.

 

 

 

 

 

Február 6-án a reggeli skipper meetingen a 3 tervezett futam minden részletére kiterjedő tájékoztatás mellett azt az információt kaptuk, hogy a horvát zsűri egyelőre a halasztás mellett döntött, mivel az erős bora már elérte Sibeniket, ahol 40 csomós (kb. 74 km/h-s) szél fúj. A Biograd-i kikötőben is érezhető volt, hogy a széllökések egyre erősödnek. Délután 3 órakor véglegesen le is fújták az aznapra tervezett futamot.  Február 7-én még mindig erős széllökések, de már enyhébb alapszél mellett megkaptuk az engedélyt a kikötőből való kifutásra. Az első futamon – mely egy pályaverseny volt – Pallus a lee rajt mellett döntött, a mezőny nagy része a zsűri hajó oldalán, luv oldalon rajtolt, így tiszta szélben elrajtoltunk és a mezőny élén felértünk a kreuz bójához. Bár ekkor még osztályunkban 2. hajóként igyekeztünk megtenni a pályaként kitűzött első kört, a széllökések erőssége miatt mégis az a döntés született, hogy a hátszeles szakaszon nem húzzuk fel a hátszélvitorlát. Ez a döntés is kiválónak bizonyult, mivel előttünk haladó versenytársunk a spinakker felhúzása miatt havariába keveredett így a pálya 2. körét már osztályelsőként teljesítettük, sőt a célba is osztályelsőként értünk be. A 2. futam egy hosszabb túrafutam volt ahol, már gyengébb pöffök mellett a spinakker felhúzása és a navigáció is nagy szerepet játszott az elért eredményben. 

Az esti parti rendezvény a regatta legjelentősebb eseménye: a karneváli jelmezbál, melyen különdíjat is lehet nyerni egyrészt a csoport másrészt az egyéni jelmezekért is. Meghívást kaptam a nemzetközi zsűribe (horvát, osztrák, szlovén, cseh tagok mellé), melynek komoly fejtörést okozott az ötletes jelmezek közül kiválasztani a legjobbakat. A legjobb csoportos jelmeznek járó díjat egy rekesz sörnek öltözött csapat kapta. Az estéről készült képeket megnézhetitek itt: https://www.flickr.com/photos/61182367@N05/sets/72157650630527126/ 

A záró nap hosszúra sikeredett, mivel még egy hosszabb túrafutamon vettünk részt, azonban az időjárás már kegyesebb volt hozzánk így mondhatni örömvitorlázás lett a regatta záró futama. Végül osztályunkban 2. helyen végeztünk, abszolút 10. helyen a 38. résztvevő hajóból, megelőzve az osztály összes hajóját.

(A képen balról jobbra: Hollósi Domonkos, Dr. Dzsinich Gergő, Dr. Magyar Erika, Pallay Tibor, Radácsy Ivett, Szaniszló Péter)

 

Ha tetszett az írás és érdekelnek a további részek is:

2015., I rész:
http://compassmagazin.hu/hazai/egyeb/teli-hajonaplo-avagy-regattak-telviz-idejen-az-adrian---1-resz-2351/

2014:
http://www.compassmagazin.hu/hazai/versenyek/regattak-telviz-idejen-az-adrian-1980/

2013:
http://www.sailing.hu/versenyzes/tenger/regattak-telviz-idejen-az-adrian-i-resz/488193
http://www.sailing.hu/versenyzes/tenger/regattak-telviz-idejen-az-adrian-ii-resz/488199