• Kövess minket!

Hazai

A három Tuss, avagy egy évszázad Magyar történelme

A három Tuss, avagy egy évszázad Magyar történelme

A három Tuss, avagy egy évszázad Magyar történelme

Az idén is kerülhet a magyar vitorlássport történetével foglalkozó könyv a karácsonyfa alá.

A Három Tuss című kiadvány születéséről Toronyi András beszélt a hunsail.hu-nak.

“Miklóssal 1962-ben találkoztam a Vasas vitorlás klubban, mint kezdő vitorlázó. Azóta egyre szorosabb baráti kapcsolat fűz hozzá. Közös vitorlázás, versenyzés, sielés, baráti találkozók. Sokat beszélgettünk a közös élményeinkről és gyakran mesélt a tapasztalatairól, mindig szívesen hallgattam a történeteit. Többször bíztattuk, hogy írja le élményeit, a családjával kapcsolatos emlékeit. Különösen édesapjának a magyar vitorlás életben való szerepét, tevékenységét, mert ezt igen kevesen ismerik – kezdte az emlékezést Toronyi András. – Két évvel ezelőtt, amikor már egy jelentősebb anyag összegyűlt, megkerestem Szekeres Lacit, hogyan lehetne ezt az információ halmazt közkinccsé tenni. Laci elgondolkozott és már mondta is, hogy jó lenne egy a Tuss családot – Miklós édesapját, Miklóst és Réka lányát – bemutató könyvet kiadni. Több  kiadvány létrehozásában dolgoztunk már közösen, mindketten tudtuk a dolgunkat. Laci csinálta a szakmai, a könyvszerkesztési részt, én meg a szervezést. Innen már egyenes út vezetett a mostani megjelenésig.

A kiadvánnyal szerettük volna bemutatni a Tuss családot a vitorlázás iránt érdeklődőknek. Továbbá emléket állítani idősebb Tuss Miklósnak, a példaértékű életútjának. Remélem, érdekes és szórakoztató olvasmánya lesz sok magyar vitorlázónak, akik ismerik vagy hallottak Miklósról, mint vitorlázóról, esetleg vitorlakészítőről”- fejezte be a könyv bemutatását, ajánlását Toronyi András.

A Három Tuss megvásárolható az ismert vitorlás boltokban és az MVSZ-ben is.

Kedvcsinálónak egy amolyan bevezető a könyvből, Ruják Istvántól.

"A három ember a magyar sport olyan kiemelkedő alakjai, akik nem csak eredményeikkel, versenyzői filozófiájukkal, attitűdjükkel és cselekedeteikkel, hanem emberi mivoltukkal is példaképként szolgálhatnak a felnövekvő generációk számára. Dr. Tuss Miklós a sport szeretetét és szellemiségét hagyta örökül fiára, ifjabb Tuss Miklósra, aki továbbadta leányának, Rékának.

Idősebb és ifjabb Miklós, valamint Réka – személyes emlékeit olvasva egy évszázad magyar történelme is elénk tárul. Egy olyan korszak történelme, amelyet senki sem kívánt magának. Háborúk, eltiport forradalom, diktatúra, árulás, igazságtalanság, megalázottság korszakát is láthatjuk a sorok mögött. Mégis az ő életük, munkájuk, munkásságuk, hivatásuk és a sport iránti elhivatottságuk – függetlenül a kortól, amelyben éltek – tiszteletre méltó és kivételes.

Gyakorlatilag mióta magyar vitorlás versenysportról beszélhetünk, a Tuss Miklós név vitorlázó körökben minden korban ismert és elismert volt, és az ma is. Ami talán még fontosabb, ez a név szeretett embert takar. Nem egy személyről van szó, hanem apáról és fiáról, hiszen két generációnyi sporttörténelemről beszélünk. A magyar vitorlássport elmúlt évszázadnyi történetének szinte bármely fontos eseményére emlékezve, jó eséllyel megtaláljuk valamelyik Tuss Miklós nevet a főszereplők között. Nehéz lenne olyan magyar vitorlás korszakot, helyzetet, képet elképzelni, amelyben ők ne illenének bele.

Az 1920-as években kezdődött az osztályhajók építése és elterjedése a Balatonon, amely rövidesen az akkoriban európai szinten is kiemelkedő versenyélet felpezsdülését hozta. Abban az időben dr. Tuss Miklós a magyar vitorlásport egyik kiemelkedő egyénisége volt. Több vitorlásklub alapító tagja és felvirágoztatásának aktív részese, aki állandóan arra törekedett, hogy minél jobb, gyorsabb hajója legyen, így a húszas évek második felétől szinte évente építtetett új vitorlást. Összesen tizenötöt… Sok, a Balatonon híressé vált szépség fűződik a nevéhez, a 22-es Binnenjolléktól a 30-as Cirkálókon át a Talizmán 6R yachtig, amely az egyetlen magyar vizekre épült Olin J. Stephens tervezésű hajó. A Hungária legénységének tagjaként részt vett az 1928-as amszterdami olimpián. Később, 1933-ban a Hungária Yacht Club alapítója, a Kékszalag egyik ötletadója és a verseny szervezőinek egyike volt.

A második világháború után szeretett sportjától elszakadni kényszerült, ám szellemiségét örökítette fiára, ifjabb Tuss Miklósra, aki szintén a magyar vitorlázás legnagyobbjai közé emelkedett. Így lett kiváló Finnes, számos olimpiai, nemzeti és nagyhajós osztály bajnoka, kétszeres Kékszalag- és Fehér Szalag-győztes, a Bajnokok Bajnoka, szövetségi kapitány, 12 évig a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségének tagja, évekig a Nagyhajós Bizottság vezetője, kiváló vitorlakészítő, hajótervező, keresett adriai skipper. És egyedi stílusú, nyugodt úriember, nem kevés csibészes árnyalattal. 1972-ben és 1980-ban tagja volt az olimpiai csapatnak.

Ifj. Tuss Miklós alkotása a Lopakodó. Egy hajó, amely messze megelőzte a korát. A történet bő húsz évvel ezelőtt kezdődött. Tuss Miklós előbb – éveken át – csak végiggondolta, hogyan lehet az akkor megszokott formától eltérő megoldásokkal egy hajó sebességét növelni, majd megtervezte és meg is építtette korának kiemelkedő műszaki alkotását. A Lopakodó volt a világon az első, gyakorlatilag háromszög alakú hajótest. Azóta már minden egytestű földkerülő – és egy sor egyéb monohull – versenyhajó így néz ki. A hajó számos magyar és nemzetközi tervezői, illetve formatervezői díjat is elnyert.

 

A családban megszokott sportolói és emberi minőséget, a magas színvonalat, az »olimpikonságot« pedig a leánya, Réka vitte tovább. Igaző nem vitorlázásban, hanem síelésben szerepelt a torinói olimpián. De ő is Tuss, így természetesen nem jön zavarba egy hajó fedélzetén sem."