Siófok  14.4  •  12.3 kn       

Keszthely  12.9  •  5 kn       

Balatonfüred  14.1  •  8.7 kn       

Balatonboglár  14.1  •  11.3 kn       

Orfű  13  •  7 kn       

Velencei-tó  14.3  •  7.9 kn       

Tiszafüred  11.2  •  3.2 kn       

Mályi-tó  12.1  •  3.7 kn       

2024. május 01., szerda

Őszi örömvitorlázás némi hűtéssel

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Rajt, egyeseknek fürdés, mindenkinek hideg, izgalom, harc, taktika, jó játék és forralt bor. Két jó, izgalmas és küzdelmes futammal megkezdődött az utolsó balatoni magyar bajnoki küzdelem az MVM Melges 24 Nyílt Országos Bajnokságon.

Őszi  örömvitorlázás némi hűtéssel

Az előzetes nevezés alapján várt 13 hajó helyett csak 10 érkezett és kezdte meg a versenyzést. Volt olyan, akinél betegség szólt közbe. Például az egyetlen külföldi résztvevő szlovák egység esetében is. Sajnálatos, mert érdekes lett volna látni, hogy a tulajdonos/kormányos Daniel Kris mennyit tanult és fejlődött Michal Hruby mellett tavasz óta. Hruby, aki az egyik legjobb cseh vitorlázó, tavasszal az MVM Melges 24 Balaton Regatta előtt ült a szlovák hajóba, és akkor még 23 hajóból csak a 16. helyig jutottak.

De sajnos ketten is megbetegedtek a szlovák csapatban, ezért lemondták a részvételt.

Így végül 10 egység versenyzik a bajnoki címért. Izgalmas futamoknak nézünk elébe, mert a Melges 24 osztály nagyon kiegyenlített, ráaádásul a hajókban nem csak kormányosi pozíciókban akadnak nagynevű versenyzők, de a legénységben „megbújva” is.

A verseny folyamán lesz idő egyenként is a szokásosnál jobban megismerkedni a csapatokkal, a versenyzőkkel.

Az első rajtidőpont délelőtt 11 órakor lehetett volna, de az időjárás ehhez nem nyújtott segítséget. Csendes eső, túl kevés szél és kellemetlen nyirkos hideg fogadta a mezőnyt. Így aztán Sipos Péter főrendező halasztást rendelt. Két órával később azonban az északkeleti szél már 10-12 csomóval fújt és lehetőséget adott két remek futamra.

Első futam
A Melges 24-ben megszokott módon, mintha csak egy kishajós olimpiai osztály lenne olyan kiélezett pontos rajtot mutatott be a mezőny. A vonal szél alatti, a rajthajótól távolabbi végén indítottak a csapatok. Tízből hét-nyolc hajó hajszál pontosan, de még éppen szabályosan rajtolt.

Az első fordulások, tisztázások után Ian Ainslie-ék húztak az élen a pozitív balcsapáson. Ekkor a későbbi győztes Bujáky Attila vezette Hód még csak a mezőny közepén járt, de rövidesen ők nyitottak a legjobb ütemben az északi part felé a javarészt balcsapáson vitorlázók közül kifordulva.

A rajt után nem sokkal Kaiser Kristófékat érte baleset. A mancsaftokat tartó gurtni elszakadt vagy kioldódott. Mindenesetre Nánási Zoltán, Báti Gábor és Temesfői Zénó egy emberként hullott a vízbe. Kristóf gyorsan visszafordult értük, de a gyors bemászás ellenére is alapos hátrányba kerültek.

Ráadásul ezután balcsapáson nem is tudták százszálaékosan ülni a hajót. A hidegvizes fürdő után következő két-három órát sem irigyelte tőlük senki. A levegő hőmérséklete ugyanis tíz fok alatt volt ezen a délutánon...

Mivel Ainslie-ék a kreuz második felében kicsit túl sokáig húzták a balcsapást, és kimaradtak egy bal oldali frissülésből, így a Hód elsőként érkezett a bójához. Illetve akkor még alattuk Csoltó Ákos vezetésével a HUN 369 belső helyen pár centivel előrébb járt, de a felső terelőbójáig Bujákyék átcsúsztak felettük és már tisztán elsőként húzhatták fel rózsaszín spinnakerüket.

Ekkor még az MVM hajó is jól állt. Rick Gergőék fordultak harmadikként Ainslie és Gémesi Gyuláék előtt.

Hátszélben a gyors Melges 24-esekkel természetesen sok halsolással, raumolgatva érdemes haladni. Ilyenkor nagyon fontos olyan menetirányt találni, amelyen még gyors a hajó. De a legjobbak azért jók, mert finoman lopják a métereket mélységben is. A Hód itt kevés halzolással, de nagyon jó szögön vitorlázva növelni tudta az előnyét.

A második cirkálószakaszon tisztázódtak az erőviszonyok. Bujáky Attiláék még egy kicsit elhúztak, csak az Ian Ainslie vezette hajó tartotta llépést. A kezdetben jól álló fiatalok, az FGF Sailing Team bőszélben hibáztak és visszacsúsztak a nagyon szoros küzdelemben. Achterjük rakoncátlankodása miatt a sebességük is romlott. A harmadik helyre Gémesiék jöttek fel.

A második hátszélben is folytatódott a szoros taktikai harc. Végül az első kilenc hajó egy percen belül futott be a célba. Az ötödik helyen Tar Lászlóék csak centikkel futottak be a vesztett helyzetből előkapaszkodó túl vizesek, Kaiser Kristófék előtt...

Második futam
A szél egy kicsit gyengült, de még bőven elegendő volt egy újabb élvezetes futam teljesítéséhez.

Az Ian Ainslie vezette Strange Brew ezúttal nem bízta a véletlenre a dolgot, és szinte rajt-cél győzelmet aratott. Ebben segítségükre volt az, hogy a rajteljárás közben a szél markánsan balra lengett egyet. Így nagyon kemény harc folyt a rajtpozíciókért a vonal bója felőli végén. Ennek abszolút vesztese a HUN 369 lett. Csoltó Ákosék nem csak egyszerűen rácsúsztak és érintették a bóját, de még a kötelére is ráakadtak, és mire leszabadultak, reménytelenül lemaradtak a többiektől. Nem adták fel, de az első kört az utolsó helyen vitorlázták végig.

Katasztrofálisat rajtolt az első futamon győztes Hód is, és a kreuz első felkében még a ritmust sem találták, így komoly hátrányt gyűjtve ők is nagyon feladták önmaguknak a leckét.

A Strange Brew biztos előnnyel kezdte az első hátszelet, de mögöttük öt hajó szinte egymással fedésben küzdött.

A hátszélszakaszon ezúttal nagyszerűen taktikázott a Rozsnyay Domonkos vezette csapat, és a második kört már a második helyen kezdték. A továbbiakban – bár a verseny ezúttal is kiélezett maradt, és a hajók között nem alakultak ki nagy távolságok – csak kis változások történtek a sorrendben.

Bujákyék a második kör végére ugyan felkapaszkodtak az ötödik helyre Kaiser Kristófék és Tar Lászlóék közé, de hiába igyekeztek még előrébb kerülni, a befutó hátszelet ismét  eltaktikázták, és meg kellett elégedniük a hatodik hellyel.

Gémesi Gyuláék (HUN 767, Virus) az első futamon látottakhoz hasonló megbízható, keveset kockáztató egyenletes teljesítményt nyújtva ezúttal is harmadikok lettek.

A hideg, de élvezetes vitorlás nap után jó volt visszaérkezni a Koloska Marinába, a rendező MVM SE kikötőjébe. Ide mindig jó befutni, de a versenyzőket és rendezőket váró meleg tea és forralt bor ezt az érzést különösen jólesően erősítette.

Az első nap végén, két futam összesítése alapján biztosan vezet Ian Ainslie, Németh Örs, Hegyi Márton és Weöres Szabolcs a Strange Brew-val. Mögöttük második a Virus , harmadik a Hód.

Késő este kemény szél érkezett. Ha holnapra megmarad, igen sportos napja lesz a kicsi, de erős Melges 24 mezőnynek.

Ruják István

Az F18 bajnok még mindig ugyanaz! Előző

Az F18 bajnok még mindig ugyanaz!

És a víz kisimult... Következő

És a víz kisimult...