• Kövess minket!

Bulvár

Fazisi - Egy legendás VOR hajó története

Fazisi - Egy legendás VOR hajó története

Fazisi - Egy legendás VOR hajó története

Vannak olyan hajók amiket mindenki szeret, vannak legendák és vannak olyan hajók amelyek a hozzájuk kapcsolodó emberi történetek miatt válnak ikonikussá. Ilyen hajó a Fazisi is, ami nem csak az abban az időben forradalminak számító tervezése miatt hívta fel magára a figyelmet, hanem főleg az emberi vonatkozása miatt.

Az 1989 – 90 – es Whitbread – en (ma Volvo Ocean Race) a Fazisi volt az egyetlen orosz zászló alatt induló hajó, amely a Szovietunió összeomlása idején lehetőséget “kapott”, hogy induljon a versenyen. Hosszú évtizedekig elképzelhetetlen álom volt hogy orosz vitorlázók hasonló versenyeken kipróbálhassák magukat. Ezen segített az akkori politikai helyzet és így jött létre a Fazisi project. A project azért is volt különleges, mert előtte abban az országban nem sokat tudtak az Óceáni versenyzésről, de még kevesebbet a vállalkozói szellemről. Ennek ellenére sikerült összehozni egy tervezőcsapatot akik vitathatatlanul a leginnovatívabb hajót rakták össze a versenyere. A 83 lábas Maxi csodálatos kecses vonalai felhajló orra mindenkinek a tekintetét megragadta. A legszebb az volt az egészben hogy az emberek akik összehozták ezt a projectet nemsokkal később a versenyen ki is próbálhatták alkotásukat. Az sem elhanyagolható tényező hogy ez volt az első magánvállalkozás az Orosz vitorlás sportban. Ekkor még nem igazán létezett komolyabb sponzoráció Oroszországban, a kezdetleges támogatás arra volt elég hogy a project elinduljon, de arra egyértelműen nem, hogy be is fejeződjön. Az építést az akkori helyi hatékonyság és a tapasztalatok hiánya sem segítette abban hogy gyorsan haladjanak. Amikor a hajótest építése közeledett a végéhez Grúziában polgárháború tört ki ahol a hajót építették, veszélybe sodorva ezzel az egész vállalkozást. Ekkor a Fazisi megtanulta, hogy soha ne adja fel. Ezután a hajót repülővel Londonba szállították, hogy a Hamble Yacht műhelyében folytassák a munkát. Ezzel együtt egy versenyfutás is elkezdődött az idővel, hogy a hajót be tudják fejezni a Whitbread rajtjáig. Ekkor az angol fogadóirodák 100:1 hez adták, hogy a hajó nem lesz kész. A Fazisi végül hivatalosan orosz zászló alatt hajózott, de orosz – amerikai legénységgel, köztük Skip Novák - al aki ’77 – ’78 -as Whitbread – en a KingZ Legend – el vitorlázott és azóta is rengeteg északi és déli sarki vitorlás expedíció skipper. A csapat mellé a Pepsi szegődött sponzarnak, de a szponzoráció nem volt hosszú életű, mert a cég félt a negatív visszhangtól, hogy amerikai cég orosz hajót támogat, de eközben semmilyen ilyen jellegű visszajelzés nem volt a csapat felől. Ekkor a Whitbread hat szakaszból állt, és a Fazisi egyből az első szakaszon ami Southampton és Punta del Este között zajlott hatodik lett a 23 hajós mezőnybe, ami egyből meghozta nekik a hírnevet. Néhány nappal később a hajó megint a címlapon volt, de most nem a sport teljesítmény miatt, hanem mert orosz kormányosuk, Aleksei Grishenko meghalt. A tragikus hír ellenére a csapat folytatta földkerülő útját, Skip Novak – al a kormánynál. A hajó útja tele volt kihívásokkal és drámákkal, de végül is sikerült a tisztességes helytállás, mert a versenyt a 23 indulóból a 11 helyen fejezték be. Ez az út vagy vállalkozás csak azért jöhetett létre, mert több ezer ember és néhány vállakozás, valamint önkéntesek segítettek abban, hogy a hajó javításait és karbantartásait el tudják végezni és célba érjen. A verseny végére a hajó teljesen nemzetközi csapattá vált, ahol az orosz és amerikai vitorlázók mellett, Angol Francia, Ausztrál és Új – Zélandi versenyzők is vitorláztak.

A Whitbread befutója után a Fazisi – t meghívták Amerikába, egy Good Will Tour versenyre a keleti partra, ahol amerikai és orosz vitorlázók együtt vitorláztak. Ekkor ha csak egy rövid időre is de úgy tűnt hogy a hidegháború már a multé és a két nagyhatalom barátként kezeli egymást. Végül a hajót eladták és Észak Amerikában maradt. 2017 – ben az Irma hurrikán pusztításának a Fazisi is áldozatúl esett és Key West partjainál a kisvízben végezte a parttól alig 500 m – re. A hajó tulajdonosainak nem volt megfelelő anyagi forrása ahhoz, hogy kiemeljék a testet, emiatt a Fazisi négy hónapig a tengerben pihent. A hajó már az építésénél megtanulta hogy soha ne adja fel és kicsit több mint 25 év után újra ugyanez történt. A Fazisi - t mielőtt a szeméttelepre került volna egy orosz úrieber Yury Ravlushkov vásárolta meg.

Bevallása szerint a vásárlás egy pusztán érzelmi döntés volt, mert úgy gondolta, hogy a Világ egyik leghíresebb VOR hajója nem érdemel ilyen sorsot, hogy egy szeméttelepen végezze. Yury nem egy gazdag ember és a hajó felújítását sem tudja megoldani önerőből. Alapvetően két elképzelése volt a hajó jövőjét illetően. Az egyik hogy egy múzeumba kerüljön a másik, hogy a a teljes felúítás után újra nagy versenyeken vitorlázhasson, illetve hogy fiatal vitorlázók is lehetőséget kapjanak arra hogy kipróbálhassák a hajót. A hajó jelenleg floridában van és Yury folyamatosan dolgozik a felújításán a maga emberi és anyagi lehetőségeinek megfelelően.

A hajó még igen messze van a kész állapottól, de reméljük fogjuk még látni eme legendás hajót újra vitorlázni, ha máshol nem is, de mondjuk a Volvo Ocean race valamielyik kiadásának The Legends Race – én….

 

Az 1989 – 90 es Whitbread hivatalos filmje:

https://www.youtube.com/watch?v=Ob2lr4xIsd4

Az 1989 – 90 – es Withbread eredményei:

https://en.wikipedia.org/wiki/1989%E2%80%9390_Whitbread_Round_the_World_Race