Siófok  10  •  8.3 kn       

Keszthely  4.9  •  2 kn       

Balatonfüred  •  0.9 kn       

Balatonboglár  8.2  •  2.8 kn       

Orfű  •  4 kn       

Velencei-tó  7.8  •  6.4 kn       

Tiszafüred  9.2  •  5.4 kn       

Mályi-tó  •  6.2 kn       

2024. április 20., szombat

A megfelelő ruházat kulcsfontosságú

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Ma rajtolt a világ egyik legnehezebb vitorlásversenyének utolsó szakasza

A megfelelő ruházat kulcsfontosságú

A Volvo Ocean Race kétségkívül nagy kihívás a legprofibb vitorlázók számára is, miközben kulcsfontosságú a megfelelő felszerelés és a ruházat. A négy óceánt, hat földrészt és 12 nagyvárost érintő verseny a végéhez közeledik, hiszen a mai napon rajtolt az utolsó, 11. szakasz a svédországi Gothenburg kikötőjéből. Ez a verseny legrövidebb szakasza, amelynek során 700 tengeri mérföldet tesz meg az egymással versengő hét csapat, mielőtt Hága városánál célba érnek. A jelenleg összesítettben első helyen álló MAPFRE csapatot kérdeztük az eddigi hónapok tapasztalatairól, technikai felkészülésükről, illetve a megfelelő ruházat fontosságáról.

Ahhoz, hogy valaki részt vehessen a 45.000 tengeri mérföld hosszúságú földkerülő vitorlásversenyen, elengedhetetlen a megfelelő felkészülés, a jó csapat, valamint a változó időjárási körülményekhez igazodó, professzionális minőségű vitorlás ruházat. Ami a mostani szakaszt illeti, a versenyzőknek  nem is a különböző klímákhoz kell alkalmazkodniuk, hanem az időjárás változásához, hiszen jelen esetben Észak-Európában, a nyári időszakban kell helytállniuk. Mivel ezen a rövid szakaszon a parthoz közel vitorláznak, a szárazföld melegítő és hűtő napi körforgása, továbbá a kísérő tengeri fuvallatok és éjjeli szelek nagy szerepet játszanak a verseny alakulásában. A magaslatok és völgyek hatása szintén fontos, hiszen ezek akadályozzák a tiszta széláramlatot.

Mivel a csapatok a verseny során négy óceánt és mind a hat kontinenst végighajózták, ezért szinte a Föld minden éghajlati és időjárási viszonyával meg kellett küzdeniük. A Hong Kongig tartó szakasz például nagyon meleg volt, ellenben Cape Town-tól Melbourne-ig a kimondottan hideg körülmények között kellett helytállniuk. Ha pedig ez még mind nem lenne elég, az időjárás folyamatos – akár egy napon belül háromszori – változása külön kihívást jelent, főként mivel egyhuzamban akár három hétig is a nyílt tengeren hajóztak.

A megfelelő ruházat és felszerelés ezért kulcsfontosságú egy ilyen kihívás esetén, így a kiválasztáshoz számtalan szempontot kell figyelembe venni. A MAPFRE fedélzetén versenyző tíz csapattag közül öten osztják meg velünk tapasztalataikat ezzel kapcsolatban: a spanyol Xabi Fernandez – csapatkapitány, az új-zélandi Andrew Blair Tukekormányos és trimmer, a brit Neal McDonaldteljesítmény menedzser és tartalék versenyző, az ausztál/amerikai Sophie Ciszekbowman, továbbá Pablo Arrartewatch captain. A csapat a Volvo Ocean Race-re készülve már régóta bekapcsolódott a Helly Hansen termékek fejlesztésébe annak érdekében, hogy a legjobb minőségű és legpraktikusabb ruhadarabokban vágjanak neki a Föld körbehajózásának, és a verseny ideje alatt is folyamatosan tesztelik és tökéletesítik a termékeket.

Egyrészt elengedhetetlen a vízálló képesség, hogy a versenyzők bármilyen időjárás esetén is szárazon maradjanak. Fontos továbbá, hogy folyamatosan melegen tartsák testüket, miközben a ruházatnak légáteresztőnek, kényelmesnek és minél kisebb súlyúnak is kell lennie a könnyű és rendkívül gyors mozgás elősegítése érdekében. A melegen tartó, jó minőségű aláöltöző és a középrétegű ruházat mellett a csapadékos időjáráshoz alkalmas külső védő rétegre is szükség van. A csapattagok érdekességként megemlítik, hogy nagyjából 15 percig tart, mire teljesen felöltöznek, hiszen több réteget viselnek.

A legfontosabb darabok

Pablo és Xabi a szeszélyes időjáráshoz alkalmas külső, vízzáró ruházatot tartja a legfontosabb felszerelésnek a fedélzeten, hiszen egyaránt szárazon és melegen tartja őket. Emellett – a hőmérséklet függvényében – többféle meleg aláöltözet és középrétegű ruhadarab közül választhatnak, amelyek megtartják a hőt. Blair a légáteresztő Lifa® merinói gyapjúból készült aláöltözőket kedveli, hiszen amikor a Déli-Óceánon hajózva akár 4-5 réteget is viselnek, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen minőségű a legalsó réteg. Sophie a szárazon tartó védő öltözetét szereti legjobban, ami amellett, hogy nagyon kényelmes, nem ázik át a legnagyobb hullámok csapkodásakor sem. Sőt, mi több, ennek a ruhadarabnak köszönhetően akkor is tudna lebegni a vízen, ha nem lenne rajta mentőmellény, így valóban nagy biztonságot nyújt a fedélzeten.

Díjnyertes kabát a fedélzeten

Az Ægir H2Flow kabát, amelyet a csapat közreműködésével fejlesztett ki a Helly Hansen, amellett, hogy elnyerte a Good Design és a German Design Award díjakat, a MAPFRE fedélzetén is nagy népszerűségnek örvend. Xabi a légáteresztő tulajdonságának és gyorsan száradó képességének köszönhetően meleg és kifejezetten hideg napokon egyaránt viseli. Sophie középrétegként hordja a csapadékos időjáráshoz alkalmas védő felszerelése alatt, így például a teljes Déli-óceáni szakaszon rajta volt.

A Royal Danish Yacht Club nyerte az első női Sailing Champions League - t Előző

A Royal Danish Yacht Club nyerte az első női Sailing Champions League - t

A Luna Rossa nyerte a 52 Superseries Zadar Royal Cup - ot Következő

A Luna Rossa nyerte a 52 Superseries Zadar Royal Cup - ot