• Kövess minket!

Versenyek

Kőkemény szóló tókerülő volt

Kőkemény szóló tókerülő volt

Szeptember 25-én a TBS Nagydíj történetének legerősebb szeles versenyén kitűnő 10 óra 37 perces rekordidővel győzött Zolnai György CODE8-asán, a billenthető kieles ZipCode-dal vitorlázva.

A tavalyi 22 résztvevővel szemben idén mindössze 9 hajó vágott neki a Balatonfüred – Keszthely – Balatonalmádi – Balatonfüred távnak. Az időjárás előrejelzés pontosan megmondta, a versenyen a északi szél akár 60-70 km/órásnál is erősebb lehet. Így nem csoda, hogy többen visszaléptek a rajttól.

A kilenc darab a versenykiírásnak megfelelően maximum nyolc méter hosszú hajó közt akadt három, ma már a győzelemért kevés eséllyel induló 8M OD típusú osztályhajó, négy CODE8-as, egy Flaar 26-os, és az új Flaar26RR fedélzetén a címvédő Varga Lajossal. Kihívói Ambrózy György, Fazekas László, Fináczy Péter, Litkey Farkas, Nagy Albert, Németh Zsolt, Vörös Gábor és Zolnai György voltak.

A verseny házigazdája idén is a BYC, főrendezője pedig Toronyi András volt, aki természetesen nagy súlyt fektetett a biztonságra

A Cason Zrt. az időjárás előrejelzést figyelembe véve minden hajóra két GPS nyomkövetőt szerelt, amelyek közül az egyiket a versenyző testére erősítették.

A résztvevők biztoságának további fokozására a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának leggyorsabb és legjobban felszerelt mentőhajója a Rupert végig kísérte a mezőnyt. Ráadásul minden versenyző már telepíttette mobil telefonjára a mindenkinek elérhető Balatonhelp szolgáltatást, amelynek révén az OMSz mentőegysége baj esetén nem csak könnyen elérhető, de azonnal pontos GPS koordináták birtokában indulhat segíteni.

2014-ben az ideális szélirányban – nem kellett kreuzolni – Varga Lajos a Nelsonnal rekordidőt futott, amelynek megdöntésére kevés esély látszott, mégis megtörtént. A szélirány a tavalyihoz hasonló volt, de a hajók gyorsabbak lehettek az erősebb alapszélben, és a még erősebb ráfújásokban.

Varga Lajos vadonatúj Nelsonjával indult, amely a Flaar 26 továbbfejlesztett változata, egy a Balatonon elsőként DSS-szel felszerelt méhsejtszerkezetű karbontesttel vitorlázó Flaar 26RR. Ami az előnye volt, az a hátránya is: az új hajó csak a napokban került vízre, próba, bevitorlázás nélkül rajtolt a versenyen. Már a tíz órai füredi rajtnál is mindenki jelentősen reffelt vitorlázattal volt kénytelen indulni. Az új Nelson elsőként vitorlázott át a csöven, és jó ideig egyre csak távolodott ellenfeleitől a Keszthely felé vezető úton.

Nyomában a CODE8-asok, Litkey, Zolnai és Fináczy vitorláztak. A nyugati medencében már csak Zolnai – közismert becenevén George – tudott lépest tartani az új Nelsonnal, elsősorban billenthető tőkesúlyának köszönhetően.

A zuhogó esőben rövidebb gyengülések mellett egyre keményebb ráfújások tették próbára résztvevőket és a felszereléseket. A Szigliget-öbölben a szél ereje 35 csomó fölé erősödött, ami a Beaufort-skálán 7-8-as fokozatnak felel meg.

A Keszthelyi öbölben aztán két nagy esélyes is kiesett. Litkeynek a kormánya, Fináczy Péternek a vitorlázata sérült meg annyira, hogy nem folytathatták a versenyt. Mindkét hajó rendben kikötött Keszthelyen.

Varga Lajos magabiztos előnnyel fordult George és Fazekas László előtt. Káésőbb is növelni tudta az előnyét, de Öszöd magasságában eltört hajójának a szél alatti oldalon lévő uszonya. Lajos 3 csomónyi sebességet vesztve ugyan még elsőként vitorlázott át a Tihanyi-csövön, ám onnan cirkálnia kellett volna a következő pályajel, Almádi felé. A ZipCode rövidesen lehagyta őt, mkiközben a Nelson balcsapáson egyáltalán nem tudott élesen a szél felé haladni. Varga Lajos számára a feladat így már teljesíthetetlenné vált, fel kellett adnia a küzdelmet.. Nem kis küszködés árán sikerült Füredre vitorláznia és kikötnie.

Zolnai György és a ZipCode este 7 órakor fordult Almádinál, csaknem két órányi előnnyel a Kolibri előtt.

George innen bő másfél óra alatt megérkezett a füredi célvonalra. 10 óra, 37 perc, 25 másodperces menetideje új versenyrekord! Több, mint 3 órányit javított a tavaly fantasztikusan jónak tűnő csúcsidőn.

Zolnai György nem profi vitorlázó, és közel sem tölt annyi időt versenyzéssel, mint a TBS Nagydíj eddigi győztesei. Valaha Finn osztályban versenyzett a BKV Előrében, talán innen a fő vonzódása az egyszemélyes versenyzéshez. De komoly kishajós pályát sem futott be, mert a munkája miatt meglehetősen eltávolodott a vitorlázástól. A pénzügyi vonalon sokkal ismertebb, mint a vitorlázók között. Ezért a sikere, kitartása és a kökemény szélben mutatott vitorlázótesljesítménye különösen elismerésre méltó.

Bő két órával később 22 óra 40-kor futott be Fazekas Lajos a Kolibrivel, majd éjfél után húsz perccel Ambrózy György az Andersen nevű 8M OD fedélzetén.

Negyedik lett a verseny történetének legfiatalabb versenyzője, a 20 éves Vörös Gábor. Ő a Virgonc 8M OD-val mindössze két perccel maradt el Ambrózytól.

Negyedórával később megérkezett Nagy Albert és a Passion8 (CODE8-as). A rendkívül kemény, ám gyors versenyen a teljes éjszakát csak Németh Zsolt töltötte a vízen. Minden nehézséggel megküzdve ő is célba ért 10 óra 24 perckor.

Mind a hat célba futott versenyző előtt le a kalappal! De nem kevésbé a kiesettek, a több győzelmet már begyűjtött „TBS Nagydíj veteránok” előtt is, akik a végsőkig próbáltak versenyben maradni, csak éppen ezúttal a technika, vagyis a hajóik másképp döntöttek. 

További hírek: http://www.szolovitorlazas.hu/friss-hirek/