Siófok  10  •  8.3 kn       

Keszthely  4.9  •  2 kn       

Balatonfüred  •  0.9 kn       

Balatonboglár  8.2  •  2.8 kn       

Orfű  •  4 kn       

Velencei-tó  7.8  •  6.4 kn       

Tiszafüred  9.2  •  5.4 kn       

Mályi-tó  •  6.2 kn       

2024. április 20., szombat

Két év után ismét Balaton Regattáztunk

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Legutóbb 2011-ben indult Compass csapat a Balaton Regattán, akkor és most is a szemesi versenyen. Nem nevezném véletlennek az egybeesést, hiszen a Compass J24-es szemesi bázisú hajó.

Két év után ismét Balaton Regattáztunk

Kedveljük a szemesi kikötőt, nem véletlenül választottuk parti bázisunknak. Viszont be kell vallani, rendezvényhelyszínnek nem a legalkalmasabb választás. Jelentős igyekezettel sem lehet praktikusan berendezni egy vitorlás rendezvény parti helyszínének. A rendezvényterületen, a parkoló autók káoszában nehéz kiigazodni. A szép számban megjelent kiállító elveszti identitását a forgatagban. Néha az volt az érzésem, hogy a kiállítók, érkezési sorrendben, ad hoc jelleggel vertek tábor a kikötő egyik vagy másik szegletében. Legalább három autómárka jelent meg a parton, mint kiállító, a francia több, míg az amerikai és a japán egy-egy autóval képviseltette magát. Volt motorokat kínáló partnere a rendezvénynek és több kerékpáros kereskedés is próbált vevőket csalogatni a sátrához. Láthatóan az ékszerpiac is a vitorlázók felé fordult, ezért rögtön két standdal képviseltette magát. Megtalálható volt a vitorlásversenyekről ismert cipőkereskedés sátra is a regatta földi „telephelyén”.

Az ismert külföldi vitorlásversenyeken és a legtöbb hazai versenyen is a támogatók, a partnerek elsősorban „brand” reklámtevékenységet folytatnak, nincs helyszíni eladási céljuk, elsődlegesen semmiképpen. A Balaton Regatta ezen a területen újítónak látszik, hiszen megjelenik, felsejlik a közvetlen, azonnali értékesítés reménye és erre a partnerek is – alappal vagy alap nélkül – számítanak. Érdekes, hogy nincs domináns kiállító vagy egy két markánsan megjelenő partner. Azt persze a felületes szemlélőnek nem lehet megállapítania, hogy a partnerek elaprózódását a szűnni nem akaró gazdasági válság generálja vagy a 7 éves sorozat iránti érdeklődés csökkenése okozza.

A rendezvény lényegesebb része, ettől a majálishoz hasonló forgatagtól északra a Balatonon található. Szépen csendben, 7 év alatt a Bahart professzionális vízi rendezői stábot nevelt ki. Sokan vannak és értik a dolgukat, van jól felszerelt rendezőhajójuk, legalább öt motoros segíti a rendezést, jól látható új bójákkal dolgoznak, pontosak és precízek. Korrekt áron – 6000 forintos nevezési díjért – korrekt szolgáltatást kapsz a vízen. Két napos versenyt rendeznek, szombaton túrafutamot, vasárnap pályafutamokat. Mi a magunk részéről ezért mentünk, akartunk egy jót versenyezni a saját kikötőnkben rendezett versenyen.

A szemesi regatta, résztvevői rekordot hozott az idei Balaton Regatta sorozatnak, a versenyen 86 hajó indult. A legkisebb létszámú osztály a YS I volt, ahol a nevezők száma a 20 hajót sem érte el. A két másik yardstick osztályban közel azonos számban (34 és 33) vettek részt a versenyző hajók.

Szombaton Szemes-Zánka-Lelle-Szemes túrapálya volt és az izgalmas részek mindjárt az elején következtek. Amikor együtt rajtol az X35-ös a Balaton 18-assal és a közéjük sorolható számtalan különböző sebességű hajó, az egy szép mutatvány. Időben értünk a vonalra, de nem a legideálisabb közegben. Alattunk egy lassú Rebell, alatta egy kis késésben lévő X35-ös. Amikor az X35-ös elkezdte felszúrni a Rebell-t, szegényeken eluralkodott a rémület, alattuk 20 centire egy folyamatosan közeledő bazi nagy hajó, fölöttük meg ott voltunk mi. Szorult helyzetükre mi adtuk a megoldást, amikor az első lehetséges alkalommal kifordultunk, majd sikeresen átfűztük magunkat 3-4 hajó között. Nyilvánvaló volt, hogy a Zánkáig tartó krajcszakasz döntő lesz a verseny végeredménye tekintetében is. Amennyiben nem tudunk jelentős előnnyel Zánkára érni, esélytelenek vagyunk a jó helyezésre. Osztályunkban sajnos csak harmadikként vettük a zánkai pályajelet, majd elkezdtünk Lelle felé raumolni. Osztályelőírás szerinti 42 m2-es golyónk picikének számít ebben a mezőnyben, így csoda, hogy a helyünkön tudtunk maradni Lelléig. A harmadik pályaszakasz még a raumnál is rosszabb volt számunkra, félszélben visszajutni Szemesre. Egy hajó elment alattunk gennakerrel, egy pedig a cél előtt vészesen megközelített és elég közel hozzánk futott be. Az előnyszámítási műveletek után kiderült, hatodik helyen végeztünk, nem igazán fényes teljesítmény.

Vasárnap pályaverseny, gyenge szélben egy futam a kettő helyett. Viszont azt az egyet megnyertük. Összességében jót versenyeztünk mind a két versenynapon, szerintem jövőre is eljövünk a szemesi háziversenyünkre. Hétfőn a verseny honlapját böngészve derült ki számomra, hogy egy másik versenyen is részt vettünk, konkrétan az Építész Regattán, amit állítólag a Balaton Regattával együtt rendeztek szombaton, hát ez ott a helyszínen nekünk nem tűnt fel, de az is lehet, hogy figyelmetlenek voltunk.

Eredmények

Túrafutam

YS I: 1. Lábad-X, 2. Kepi, 3. Obsession

YS II: 1. Dolce Vita, 2. Kerecsen II, 3. Pilsner Úr

YS III. 1. Slim Jim, 2. Süvölvény, 3. Hablaty

Pályafutam

YS I: 1. Lábad-X, 2. Kepi, 3. Obsession

YS II: 1. Imi Jé, 2. Albatrosz, 3. Kerecsen II

YS III. 1. Hablaty, 2. Catullus Maximus, 3. Party-Naszád

Vége a nyomasztó szélcsendes várakozásnak Előző

Vége a nyomasztó szélcsendes várakozásnak

2.sz VERSENYRENDEZŐI  KÖZLEMÉNY Következő

2.sz VERSENYRENDEZŐI KÖZLEMÉNY