Siófok  12.7  •  15.6 kn       

Keszthely  14.9  •  12 kn       

Balatonfüred  12.4  •  13.3 kn       

Balatonboglár  12.7  •  17 kn       

Orfű  17  •  10 kn       

Velencei-tó  15.5  •  16.8 kn       

Tiszafüred  17.2  •  12.9 kn       

Mályi-tó  15.5  •  11.8 kn       

2024. március 28., csütörtök

A 2013. évi ORC Bajnokság értékelése

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Szeptember 13 és 16 között került megrendezésre a 2013. évi ORC Bajnokság. Pár héttel az esemény után, Temesfői Zénó, a NAU370-es flottakapitány foglalta össze néhány pontban észrevételeit a bajnokságról.

A 2013. évi ORC Bajnokság értékelése

Szervezés
A verseny idei kiírás szerinti időzítése és a hagyományos Félszigetkerülő túraverseny bevonása a bajnokságba feltétlenül jó ötletnek bizonyult, mert az igen zsúfolt versenynaptárt így nem terhelte egy újabb hétvége lefoglalása. Szerencsétlen módon a J24 OB módosított időpontja erre a hétvégére esett, ami 1-2 csapat összetételét azért kényszerűen módosította. Egyértelműen látszik, hogy a nagyobb létszámú hajók részvétele érdekében a következő bajnokságot egy teljesen szabad hétvégére kellene kiírni. Ha egyáltalán szükség van az ORC rendszerre és Bajnokságra a Balatonon, de erről majd később.

Rendezés
A pálya kitűzése és a futamok lebonyolítása kifogástalan volt, Kerekes Kázmér ügyes húzással alkalmazott trapéz alakú pályát, amivel sikerült a mezőnyt a lényegesen lassabb hajóktól szétválasztani.

Pénteki napon gyors ráindításokkal 3 pörgős pályafutamot rendeztek. A szombati Félszigetkerülős túrafutam nagy mezőnye üde színfoltja lett az ORC Bajnokságnak. A szélhiányos vasárnap ismeretében sajnálatos, hogy pénteken nem rendeztek egy 4. pályafutamot, mert így sajnos csak 4 értékelhető futammal zárult az OB.

Verseny
A pénteki pályafutamok során a hasonló sebességű hajók jó csatákat vívtak mind a cirkáló szakaszokban, mind a hátszeles menetekben. Kifújt 12 csomós ÉNY-i alapszél mellett erős 20 csomó feletti befújások tették izgalmassá a manővereket. A NAU370 Flotta közvetlen párharcait a többi gyors hajó "asszisztenciája" tette emlékezetessé a fair play szabályainak maximális betartása mellett. Mindegyik futamot abszolútban NAU370 egység nyerte, az első pályaversenyt az INFINITI, a második és harmadik futamokat a SLEEPWALKER illetve a túraverseny ismét az INFINITI győzelmével zárult. Felkészült csapattal szerepelt a Puro Contento, tapasztalt vitorlázók vitték a Lillafüredet, Ganz Danubiust és a többieket - kiemelve a tavalyi (is) bajnok Manöken legénységét. Összességében elmondhatjuk, hogy valamennyi résztvevő egység megfelelő felkészültséggel rendelkezett és teljesítette a pályafutamok magasabb színvonalú elvárásait. Az előnyszám rendszerek általános sajátosságai révén a verseny nem közvetlenül hajó-hajó ellen zajlott, hanem inkább "virtuálisan", hiszen csak a futamok után számított eredmény tudatta a mezőnnyel a Bajnokság állását. Ez aztán sokunkban meglepetést/csalódást keltett a kemény vízi küzdelmek után. Gömbiék idén is nyertek a Manökennel.

NAU370 Flotta első "Bajnoksága"
Nagyon büszkék vagyunk mind az 5 egységünk elszánt részvételére a versenyen. A tapasztaltabb és újabb csapataink egyaránt komolyan vették az első Flottabajnokság lehetőségét és maximálisan helyt álltak!

Az első pályafutam abszolútban három NAU370 végzett az élen nagyon kis különbségekkel, ami mutatja az osztály és a hajók kiegyenlítettségét. Az első cirkáló szakaszban nagyobb előnyre tett szert az INFINITI, amit a célig tartani is tudtak. Újra igazolódott, hogy az asszimetrikus spinakkerrel felszerelt hajóink igen izgalmas csatákat vívnak a hátszeles szakaszokban és lényegesen több manővert hajtanak végre. Az újabb cirkáló szakaszban már csak az előnyt védték Sopiék és az utolsó hátszélben is ügyesen halzolgatva biztosan nyerték a futamot SLEEPWALKER és EVOLUTION előtt.

A második pályafutamra az ÉNY-i szél kissé erősödött, sok szélforduló tarkította a 20 csomó feletti pöfföket. A rajt a SLEEPWALKER-nek sikerült a legjobban a lé-oldalon és néhány igazítással a mezőny élére állt már az elején. Ebben a futamban az INFINITI és az EVOLUTION vívott "közelharcot", amely különösen a második cirkáló szakasz végén a bójavételnél eredményezett izgalmas pillanatokat. A futamot biztosan nyerő SLEEPWALKER a hátszeles szakaszokon folyamatosan növelte előnyét a frissülő szélnek köszönhetően 12 csomó fölötti siklatásokkal. A szoros befutóban Gömbiék betették a MANÖKEN-t néhány másodperccel Sopiék és Janiék elé az abszolútban.

A harmadik pályafutam hozta a verseny legnagyobb hajó-hajó elleni küzdelmét. A rajt után ellentétes oldalt választva taktikázott a két éllovas INFINITI és SLEEPWALKER, ennek ellenére közel egy időben értek az első bójához. A raum szakaszban Sopiék luv taktikája bizonyult jobbnak, így némi magasságra tettek szert, így a következő pályajelet néhány hajóhosszon belül vették az ellenfelek. Kettejük közé beékelődött még újra a MANÖKEN, aki fedésben helyet biztosított a SLEEPWALKER-nek. A frissülő hátszélben a két vezető NAU370 elhúzott a mezőnytől és a vezető SLEEPWALKER az utolsó cirkáló szakaszban is tartani tudta közel 100 méteres előnyét. A befutó előtt hátszélben Sopiék ügyesen elkaptak egy frissülést a NY-i oldalon, míg a SLEEPWALKER a pálya tengelyében beragadt és kereste a szelet. A lé bójához közeledve leterjedt a frissülés és újra kiegyenlítetté tette a küzdelmet. Gyakorlatilag fedésben értek az éllovasok a zónába, SLEEPWALKER halzolt belül és vette az irányt a félszeles befutóra. Mindkét hajó próbálta tartani a Genakkert, emiatt többször is fellúvoltak, de sikerült tartaniuk az irányt. SLEEPWALKER 8 másodperc előnnyel ért a célba az INFINITI előtt!

A negyedik túrafutam a hagyományos Félsziget kerülő verseny kereteiben zajlott közel 200 vitorlás részvételével. NAU370 hajóink jól helyezkedtek a rajtnál a 8-10 csomós szélben és a mezőny rögtön a cső felé vette az irányt. Leggyorsabbnak a legfelül rajtoló EVOLUTION tűnt, de jól használták ki a K-i medencéből átfújó frissüléseket a többiek is. A THE-kikötő előtt az INFINITI vette át a vezetést, az EVOLUTION szorosan mögötte. A többi NAU370 szinte együtt haladnak a komp vonalában. A szél erősödik, mindenki a reffelésen gondolkodik, de csak a BRAINSTORM lép az "ügyben", nekik ez azt jelenti, hogy utol érik Sajkodnál a SLEEPWALKER-t. A két első Földvár felé indul élesen, SLEEPWALKER rögtön genakkert húz és megpróbálja minél élesebben haladni, így csökkentve a távolságot a második helyen futó Janiékkal. SLEEPWALKER többször is "besokall" az éles menetben, majd rejtélyes módon elszakad a genakker és ismét lemarad. A befutóig már nem változik az állás, két NAU370 is a TOP 10-ben, valamennyi a TOP 25-ben ért célba!

Vasárnap a Balaton ismét próbára teszi türelmünket, de nem kedveznek a szélviszonyok további futamok rendezéséhez, így kieső nélkül 4 érvényes futammal zárul az OB. A vízi várakozás közben a külső szemlélő egy furcsa 5 testű és 5 árbocú csodára lehetett figyelmes! :)

ORC értékelés
A rendezőség a pályafutamokat egységesen a 14 csomó feletti kategóriában értékelte, ez érzésem szerint megfelelt a pénteki szélviszonyoknak, persze Balatoni sajátosság a "pöffös" jelentősen ingadozó szélerő, ami nem könnyíti meg az adott futam besorolását. A szombati túrafutam a 9-14 csomós "közepes" szélkategóriában lett kiszámolva, ami azért néhány gondolatra méltó... A rajtot követően 8 csomós szélben haladtunk, ezt követőem folyamatosan erősödött a szél és a cső után a nyugati medencében bőven 20 csomó feletti értékeket láttunk a műszeren folyamatosan. Visszafelé a cső után szinte leállt a szél és a privát szélcsíkokat keresgéltük a hajógyári öböl felé haladva, ahol aztán megint frissebb szélben jutottunk el a befutóig. Vagyis elmondhatjuk, hogy átlagosan 9-14 csomó közötti szélben vitorláztunk, így a rendezőség helyesen értékelte a futamot! Utána néztem az www.orc.org felületen az értékelési módszereknek és valószínűleg az ilyen futamokat a tengeren"Time on Time (ToT)" módszerrel értékelték volna. Kérdés persze az is, hogy milyen pályahossz esetén működik legjobban a rendszer? Alig hiszem, hogy a tengeri több száz mérföldes futamokra kidolgozott számítási módszer a Balatoni 10-20 mérföldes távokon is megbízhatóan használható...

ORC jövője a Balatonon
2012-ben előzetesen 20-25 egységnek készült ORC felmérés, de aztán a végleges "certificate"-t csak 14-en váltották ki. Nem hiszem, hogy az 50 euro közeli díj ijesztette volna el a potenciális egységeket, sokkal inkább az előztes ORC szám kedvezőtlen alakulása. Így tavaly 5-6 hasonló sebességpotenciájú vitorlás vett részt az OB-n, 2013 ez 8-9 egységre bővült - nem utolsó sorban valamennyi (5) NAU370 csapat részvételével.

2014-ben a NAU370 osztály saját bajnokságán fog szerepelni, hiszen további 2 egységgel bővül a jelenlegi flotta - így teljesíti az MVSZ feltételeit az önálló Magyar Bajnoki cím elnyeréséhez!

Quo Vadis "ORC.hu"?

De ki marad egyáltalán? E kérdés megválaszolása nem kecsegtet túl optimista jövőképpel.

Van-e értelme a Balatonon az ORC rendszer működtetésének? Szerintem nincs, egyrészt mert van egy törekvés az osztály-hajók fejlesztésének irányában, másrészt a régebbi (esetleg egyedi) típusok felmérése jelentős költségekkel járna. Továbbá a fentiek alapján az ORC rendszer sem bizonyult lényeges előre lépésnek a korábban eltemetett Yardstick rendszerhez képest.

Ennek az okai a következők lehetnek:
1) Valójában egyetlen előnyszám rendszer sem lehet teljesen objektív
2) Balatonon az "Inshore" és az "Offshore" számítás egyaránt nehezen értelmezhető, mert erősen ingadozik a szél és túl rövidek a távolságok/kitűzött pályák
3) Eleve hátrányban vannak a magyar hajóépítők a nagy hajógyárak típusaival szemben, ahol a fejlesztésnél nagy hangsúlyt fektethetnek az "ORC optimalizálásra"
4) Nem ismerjük a felmérési rendszert, ezért bizalmatlanok vagyunk
5) Az ORC rendszer alkalmazására nincs kellő tapasztalat

Összefoglalva, az MVSZ-nek javasolt lenne a meglévő Yardstick rendszer üzemeltetését magasabb színvonalra helyezni (megszüntetni a kirívó anomáliákat) és transzparens szolgáltatásként "ajánlani". Tekintettel arra viszont, hogy a Yardstick rendszert klub-versenyek értékelésére használják más országokban is, fel kellene hagyni az egységes osztályok esetében szokásos 4-5 napos bajnokság kiírásával (ez idén amúgy is végérvényesen igazolódott).  Ebből pedig az következik, hogy a YS előnyszám rendszerben versenyezni szándékozók számára biztosítani kellene egy versenysorozatot, amely szezon végén Magyar Bajnoki címmel jutalmazza a kategóriák győzteseit és díjazza a helyezetteket.

Mindent összefoglalva köszönjük a rendezőnek, hogy az ORC Bajnokság keretében első ízben NAU370 Flottabajnokot hirdethettünk!

Temesfői Zénó
NAU370 flottakapitány

Kicentizett befutók a tengeri bajnokságon Előző

Kicentizett befutók a tengeri bajnokságon

Hárman még az aranyért hajtanak Következő

Hárman még az aranyért hajtanak