Siófok  17.7  •  17.9 kn       

Keszthely  18.9  •  16 kn       

Balatonfüred  17.4  •  18.2 kn       

Balatonboglár  17.7  •  18.6 kn       

Orfű  17  •  9 kn       

Velencei-tó  16.8  •  17.8 kn       

Tiszafüred  17.2  •  11.3 kn       

Mályi-tó  18.8  •  10.3 kn       

2024. március 29., péntek

Stílusosan ünnepelte 90. születésnapját a Dragon osztály

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Stílusosan ünnepelte 90. születésnapját a Dragon osztály

Stílusosan ünnepelte 90. születésnapját a Dragon osztály

Jó szélben és stílusosan ünnepelte a Dragon osztály 90. születésnapját Balatonfüreden. A Kékszalaghoz kapcsolódó események nyitányaként július 9-12. között rendezték meg az osztály flottabajnokságának számító Johan Anker Kupa – Getronics Nagydíjat, majd ezt követően a Getronics Balaton Classics – Dragon 90 elnevezésű versenyt. A rendezvény csúcspontjaként csütörtökön és pénteken több száz járókelő csodálhatta meg a Balaton klasszikusait, az elegáns Dragonokhoz csatlakozó Tramontanát, a Tabu 40es cirkálót és négy harmincas Schärenkreuzer cirkálót.

„A Dragon az egyik legelegánsabb vitorlás volt 1929-es tervezésekor, és népszerűsége azóta is töretlen. A Balatonon jelenleg is mintegy húsz aktív hajót tartunk nyilván, és hogy a tó nagyon is alkalmas a Dragon-vitorlázáshoz és -versenyzéshez, azt jól igazolja, hogy az elmúlt évtizedben két Európa-bajnokságot is rendeztünk itt, ahol vendégül láthattuk a világ legkiválóbb vitorlázóit” – mondta Náray Vilmos, a Magyar Dragon Szövetség elnöke.

A rendezvény első részében megtartott Johan Anker Kupa a Balatonfüred előtt szokásos „lyukas”, 10 és 20 csomó között ingadozó, de időnként erős széllökéseket (a legnagyobb 27 csomó volt) produkáló északi szél várta. Ilyen körülmények között, a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében végül kedden és szerdán hat futamot sikerült lebonyolítani, majd csütörtök délelőtt egy nagyon szép délnyugati szélben tartott hetedik futam koronázta meg az eseményt.

A körülményekhez legjobban az Indigó (Nedbál Noel, Zsombor és Ervin) alkalmazkodtak, akik a hét futamból hármat megnyerve méltán szolgáltak rá a nagydíjra. A második helyen a Carpe Diem végzett, Szűcs István és Péter vadonatúj hajója, akik Németh Péterrel kiegészülve már első versenyükön bizonyították, hogy komolyan számolni kell velük az élmezőnyben. Sajnos a második napon egy kellemetlen baleset érte őket: a pöffös, erős szél következtében Szűcs István vízbe esett a futam alatt, és eltörte az ujját. A harmadik helyen a Freyja (Náray Vilmos, Ikrényi Gábor, Wonke Péter) végzett. A klasszikusok között az 1955-ben, Magyarországon elsőként épült Dragon, a Triton (Lukács Istvn, Barts J. Balázs és Tasnádi Ádám triója bizonyult a legjobbnak.

Csütörtök délután kezdődött meg a tulajdonképpeni jubileumi esemény a balatonfüredi hajóállomás mólójánál. A kikötött Dragonok és cirkálók ünnepi zászlódíszbe öltöztek, az érdeklődők a hajók mellett a mólón elolvashatták történetüket, és a Bujtor-szobor melletti eseménysátornál felállított tablókon elolvashatták az osztály történetét. A Getronics Balaton Classics – Dragon 90 megnyitójára a Kisfaludy színpadon került sor, ahol dr. Kollár Lajos az MVSz elnöke, a BYC nevében Böröcz István ügyvezető és Náray Vilmos, a Magyar Dragon Szövetség üdvözölte a vendégeket.

16.00 órakor került sor a Triton futamra, amely a Balatonfüred - Tihany – Hajógyári-öböl – Balatonfüred pályán került megrendezésre. A 10-12 csomós nyugatias szélben megtarott futamot a Wossala György kormányozta Kékmadár nyerte, ám ORC értékelésben megelőzték a Dragonok, az elsőnek járó díjat végül a Freyja nyerte. Ugyancsak a Freyja végzett az élen a csütörtöki két futam alapján értékelt Németh István Emlékversenyen.

Ám az eredménynél is fontosabb volt a hangulat, amelyhez a verseny után a mólónál megtartott talk-show adta a kereteket. Az érdeklődők és járókelők itt maguktól a vitorlázóktól tudhattak meg sok mindent a kilencven évvel ezelőtt tervezett Dragon történetéről és mai helyzetéről. A napot egy Wine&Cheese partyval zárták a résztvevők a Balatonfüredy Yacht Clubban, ahol a balatonfüredi Söptei pince kiváló boraival és balaton-felvidéki házisajttal kedveskedtek a résztvevőknek.

Pénteken az esemény szponzorai, a Getronics és az AutSoft vendégei ismerkedhettek a vitorlázással. A bátrabbak egy VIP-futam keretében személyesen is átélhették, hogy hogyan is néz ki egy pályafutam a cirkálók és a Dragonok fedélzetén. Ezután különleges  váltóversenyre került sor, amelynek során két-két hajóból álló csapatok mérték össze erejüket. A VIP-futamot a Mágia 30-as cirkáló nyerte Dulin György kormányzásával, a váltóban pedig két Dragon, a Triton és a Tiamat csapata bizonyult a legjobbnak.

Az eseményt díjkiosztó ünnepség és a Dragon 90 fogadás zárta. A díjkiosztón a Dragon flotta életműdíjat nyújtott át Simon Károly sokszoros Dragon-bajnoknak, az osztály korábbi elnökének, dr. Dulin Jenő korábbi Dragon-kormányosnak és dr. Kecskés Sándornak, a berlini Dragon-flotta egykori elnökének, aki nagyon sokat tetta Balaton és a balatoni vitorlázás népszerűsítése érdekében a német vitorlázók között.

A Dragonról dióhéjban

1929-ben Svédországban pályázatot írtak ki egy utánpótlás-nevelésre alkalmas hajó tervezésére. A pályázatot a norvég Johan Anker nyerte, aki olyan hajót alkotott, amely kiállta az idők próbáját: klasszikus vonalai a mai napig minden vitorlázó szívét megdobogtatják, különösen közép és erős szélben kiváló teljesítményre képes, és a mai napig az egyik legnagyobb flottával rendelkezik a tőkesúlyos hajók között a világon.

Magyarországon 1955-ben épült az – akkor olimpiai – hajóosztály első tagja, a Triton, amely a mai napig is rendszeres résztvevője a versenyeknek. A fából készült Dragonok korszaka az 1972-es olimpiával zárult, Magyarországon 26 ilyen klasszikus hajó épült. Az osztály fejlődése a kilencvenes évek elején lendületet kapott. Nemzetközi szinten az olimpiai osztályok legjobb versenyzői ültek át és vívtak hihetetlenül színvonalas versenyeket, megújítva teljesen a Dragont. Magyarországon az évtized második felében indult meg a fejlődés, amely a hajópark teljes megújulását hozta. A magyar bajnokságokon ma jellemzően 15-18 hajó indul, köztük a 4-5 klasszikus időnként kiváló eredményekkel.

Fotó: Mag Andrea

A Racing Django nyerte az 51. Kékszalagot Előző

A Racing Django nyerte az 51. Kékszalagot

Elindult az Összevont Cirkáló hajóosztály új honlapja Következő

Elindult az Összevont Cirkáló hajóosztály új honlapja