• Kövess minket!

Hazai

Összevont Cirkáló osztály: túl sok a verseny, túl sok az érdek

Összevont Cirkáló osztály: túl sok a verseny, túl sok az érdek

Összevont Cirkáló osztály: túl sok a verseny, túl sok az érdek

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok az előző szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Több hajóosztály után most az Összevont Cirkáló osztály képviselője, Wonke Péter összegzi a szezont.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól, -képviselőktől kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak az eredeti szöveggel. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A tavalyi MVSz-es versenyeken összesen 1539 hajó indult, ez 13 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A szóban forgó versenyeken 6787 vitorlázó vett részt, ami 16 százalékkal, 927 fővel haladja meg a 2017-es szintet.

„Az Összevont Cirkáló osztály 2018-as szezonja vegyes volt. Statisztika szempontjából jó szezont zártunk, de összességében azért nem volt az igazi. Az osztály aktivitása közel sem olyan, mint lehetne” – értékelt Wonke Péter. Az osztály az összes jelentős versenyen, eseményen ott volt. Az osztályban szereplő hajók versenyeken való megjelenésében ezzel együtt még vannak tartalékok. Részben legénység hiánya (6-10 ember kell egy hajóra), részben a magas nevezési díjak (például az Évadnyitó esetében) miatt.

A korábban bevezetett országos bajnoksági sorozat idén kevés résztvevőt vonzott. Csak a szezon közepére készült el a Lillafürednek vitorlája és így a felmérése, ezért egy ideig nem is tudott az osztályban indulni. Sajnos mindenki által maradéktalanul elfogadott előnyszámítási rendszert még nem találtak fel, ez azért még mindig ad fejlesztési lehetőséget.

 „Szerintem erodálódnak a versenyek értékei. Régen egyértelműnek tűnt mindenkinek, hogy melyek a nagy hagyományú, komoly, patinás versenyek, mondjuk nem is volt nagyon más, amin kvázi kötelező volt az indulás, most viszont a sok ulibuli versennyel felhígult a versenynaptár, minden hétvégére jut egy csomó verseny. Ennek a folyamatnak kellene gátat szabni, de ez nem könnyű sem a klubok, sem a szövi nem képes ez ellen tenni, de a legfontosabb, hogy először is a célt próbáljuk belőni” – véli Péter.

„A másik probléma, hogy nagyon sok az érdek, van, aki one designban akar menni, van, aki csak pályán, van aki nem akar többet tölteni a tavon mint 2 óra, van aki meg ilyen nyúlfarknyi versenyre el sem akar menni. Teljesen más tőről fakadó, de szerintem mindenképpen megoldásra váró probléma, hogy egy katamaránt és egy ys3-ba tartozó hajót ugyanazon a pályán akarunk versenyeztetni, ami egy komplett vicc. MVSz

Én azt is problémának tartom, hogy a szövi által rendezett versenyeken túlzottan magasak a nevezési díjak, legalábbis nálunk ez már elérte az ingerküszöböt.”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A versenyzők igényei évről-évre nőnek. Ez egy természetes folyamat, melyet a szövetségnek figyelembe kell venni. Jogos elvárás, hogy a versenyekről kép és hangfelvételek készüljenek. A nevezés gyorsan és könnyen intézhető legyen, az eredményeket és egyéb információkat a lehető leghamarabb és legtöbb fórumon, leginkább online közöljük, a szakemberek képzettek legyenek és kellő számban legyenek jelen. Ezen elvárásoknak szeretnénk teljesen körűen megfelelni, de ez természetesen költségeket vonz maga után. Mivel a szövetség nonprofit szervezet, így a nevezési díjak meghatározásánál nem a profitszerzés a cél, hanem a nullszaldós költségvetés.

A cirkálósok úgy látják, a vízi rendezéssel nem voltak problémák. Azon versenyek esetében, ahol az MVSz társrendező volt, azonban szerintük voltak jelentősebbek gondok, leginkább az eredmények számításánál.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A Sporttörvény értelmében a ranglistaversenyek és bajnokságok rendezésének joga és kötelezettsége az MVSz-t illeti. Ezeket a jogokat a tagegyesületek és osztálykapitányok kérésére szerződéses úton átengedi tagszervezeteinek.

Sajnos bár a versenyrendezésben az elmúlt években jelentős színvonal emelkedés és szolgáltatás bővülés figyelhető meg, még mindig igen nagy az eltérés a versenyek között. Ezt a problémát hivatott feloldani a szakszövetségek által kidolgozott együttműködési szerződés, mely a jó versenyrendezéshez és szervezéshez szükséges sarokpontokat rögzíti.

A szerződéshez az idei évtől értékelési rendszer is tartozik, így a versenyek és a versenyeket rendező klubok rangsorolásra kerülnek majd. A rangsorok segítséget nyújthatnak majd az osztálykapitányoknak a megfelelő ranglistaversenyek és bajnokságot rendező klubok kiválasztásában.

Ezen felül a szövetség évente megrendezésre kerülő képzésekkel igyekszik a szakembereink tudásszintjét tovább bővíteni és szinten tartani.

„Én a hosszabb versenyek szervezését preferálnám, és látnám a presztízsvesztesből való kiút egyik lehetőségének, ezt szerintem a Szövi megfontolhatná. Tudomásul kellene venni, hogy  a hajók önmagukhoz képest is, de a mezőny átlagsebessége is jelentősen, ez utóbbi akár többszörösére is nőtt, ez is alapot szolgáltathat erre. Például bátran hozzá lehetne nyúlni az évadnyitó pályájához” – él egy javaslattal az összevont cirkálók képviselője.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

Az MVSz közvélemény kutatásai éppen az ellenkezőt mutatják. Sokkal inkább az okoz bosszúságot a résztvevőknek, hogy gyengébb szél esetén előfordul, hogy nem érnek körbe a pályán. Az idei évben a rajtcsoportok kialakításával, esetleges pályarövidítéssel éppen erre keressük majd a megoldást.

Nem könnyű így sem jó döntést hozni hiszen hagyományosan ezeken a túraútvonalakon megrendezésre kerülő versenyekről beszélünk, a Fehér Szalag esetében pedig szalagversenytől, ahol sokan úgy tartják helyesnek, ha a futam csak a teljes pálya végigvitorlázásával érvényes. A Nagyhajós bizottsággal egyeztetve az idei évben mindenképpen változás várható majd a versenyutasításokban.

 

Idén és középtávon, azaz a következő 1-3 évben az osztály legfontosabb célkitűzése a Sirocco körüli bizonytalanság megszűnése, a Stefánia felújítása. Az elkészült Hungária vízre tétele jelentős fejlődést hozhat, amennyiben versenyre is fog járni. A Daruvár versenyzésbe való bevonása szintén célja az osztálynak.