Siófok  11.6  •  4.7 kn       

Keszthely  9.9  •  7 kn       

Balatonfüred  11.3  •  4.4 kn       

Balatonboglár  11.4  •  1.9 kn       

Orfű  10  •  3 kn       

Velencei-tó  13.5  •  9.8 kn       

Tiszafüred  13  •  5.1 kn       

Mályi-tó  14  •  3.3 kn       

2024. április 25., csütörtök

Quo vadis One Design?

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A nagyhajózás minőségi versenyzését hivatott képviselni a lassan tíz éve életre hívott ODT (One Design Trophy) sorozat. Ennek ellenére, ha nem is válságban, de egy kisebb gödörben van a műfaj és a javulás jelei még csak nem is látszanak.

Quo vadis One Design?

Legutóbb Csopakon volt ODT forduló 46 hajó részvételével. Néhány éve ennek a duplája volt jellemző erre a sorozatra. Az általánosságban tapasztalható versenyzőszám visszaesés mellett, egyértelműen néhány hajóosztály válsága okozza a problémát.

Talán a legszembeszökőbb tragédia a 8mOD osztálynál tapasztalható. Csopakon mindössze három 8mOD egység vett részt a versenyben, ami a Balatonon lévő 8mOD hajók számához viszonyítva elenyésző. A probléma súlyát növeli, hogy míg az OD versenyen 3 hajó versenyzett az osztályból, addig az azonos időpontban, Badacsonyban rendezett yardstick versenyen ennél több 8mOD indult.

A legutóbb, az ODT-hez csatlakozó X-35 osztály is beváltatlan ígéret maradt csupán. Szintén három egység viaskodott egymással, sőt a második napra mindössze ketten maradtak. A Scholtz 22-ből ugyan benevezett hét hajó, de a vízen már csak hárman jelentek meg, igaz vasárnapra négy egységre bővült a versenyben lévő flotta.

A Sudár Regatta osztály talán kezd magára találni, hiszen a 10 hajós mezőny mindenképpen bíztató. Ellenben a Melges 24 hét hajója nagyon kevés egy olyan hajóosztály esetében, melyet nem is olyan régen a Balaton legdinamikusabban fejlődő flottájának kiáltottak ki.

Az Asso megbízhatóan hozza a számokat, ha elindul a flotta, akkor 8-11 hajó versenyben van. Figyelembe véve, hogy a hajó 6 fővel versenyképes, így a 8 hajós mezőny is jó teljesítménynek számít. Az Elliott osztály évek óta folyamatos küzdelmet vív a 6 hajó versenyben tartásáért, több-kevesebb sikerrel. Természetesen sokkal nehezebb egy olyan osztályt versenyben tartani, ahol eleve nincs nagy létszámú flotta.

A J24 reneszánszát éli, idén is több új hajó érkezett a Balatonra. Néhány régóta nem versenyző J24-es gazdát cserélt és ismét látható a rajtvonalon. Sokan értetlenkedve szemlélik, mitől működik a J24, mi a titok? A hajó „örökzöld” és igazi one design. Reális költségvetéssel versenyképes állapotban tartható, akár négy fővel is vitorlázható, és ami az egyik legfontosabb, az osztályt aktív osztálykapitány irányítja.

Összegezve megállapíthatjuk, hogy az OD osztályok egy részénél vannak aktivitási gondok, melyek rányomják a bélyeget az egész sorozatra. Sajnos igaz a mondás, hogy sok bába között elvész a gyerek, sokkal jobb lenne talán, ha a Balatonon csak négy OD osztály versenyezne a nyolc helyett, de azok 15-25 hajós létszámban.

Bronzos Gereben fivérek! Előző

Bronzos Gereben fivérek!

MVM Magyar Laser Flottabajnokság és Ranglista Verseny 2014 Következő

MVM Magyar Laser Flottabajnokság és Ranglista Verseny 2014