• Kövess minket!

Hazai

Magyar Bajnokság és Grand Prix – felelős döntések és összhang a csapatmunkában

Magyar Bajnokság és Grand Prix – felelős döntések és összhang a csapatmunkában

Magyar Bajnokság és Grand Prix – felelős döntések és összhang a csapatmunkában

Rooster-Monautix 420, Laser nyílt Országos Bajnokság és 29er Grand Prix-n két nagyszerű vitorlázó készült arra, hogy csapataikkal fair versenykörnyezetet teremtsen.
A versenyvezető, Dávid Júlia a 420 és Laser osztályok pályafelelőse volt, amíg Böröcz Berta a 29er osztály pályáján irányította a versenyrendező csapatot. Az ő értékeléseiket olvashatjátok a következő sorokban.

2020. évi Rooster-Monautix nyílt 420, Laser Országos Bajnokság a versenyvezető szemszögéből meglehetősen nagy kihívást jelentett. Nézzük csak meg a számokat, talán az közelebb visz egy kicsit, hogy jobban megértsük, mire is gondolok.

104 egység, 126 versenyző, 4 hajóosztály, 4 versenynap, 19 coach boat, a 420-asoknak 6, a Laser, Radial és 4.7 versenyzőknek 5 levitorlázott, érvényes futam. 2 S lobogós rövidített futam, 1 érvénytelenített futam a Laser egységeknek. 31 rajt, 17 U lobogós, 17 fekete. 469 hangjel, 0-13,5 csomós szél, 330-350, 40-60, 110-130, 150-180 fokról. Volt még 40 kg banán, 80 kg alma, 200 zacskó ropi, 350 db müzli szelet, 2500 kattintás Szántó Árontól. A vége egy küzdelmes, de sikeres OB a négy hajóosztálynak.

Mindehhez volt egy ütős kis rendező csapat 14 fővel. De vajon e mögött hány döntés volt? Na, azt nem számoltam. Mert rengeteg döntést kellett hozni ahhoz, hogy fair futamokat tudjunk rendezni. Dönteni kellett, hogy az előrejelzés, tapasztalat és az aktuális helyzet függvényében menjünk-e a vízre vagy maradjunk a parton, vagy épp fordítva, hova tűzzük a pályát, hogy elférjünk a másik versenyek mellett, korábban, kezdjük vagy menjük-e a vízre késő délutánba nyúlva, U legyen vagy fekete, S vagy N, általános visszahívás vagy tudunk-e mindenkit korrekt módon azonosítani vagy éppen visszapörög-e a szél és marad a tengely. Persze a versenyrendezésben pont ez a szép, hogy minden verseny, versenynap, futam más és más kihívás elé állít bennünket, de mindig egy dolog vezet, hogy fair futamokat rendezzünk.

Az OB első napján a három vízre menetből egy csodálatos naplementés futamot tudtunk rendezni a 9-13 csomós északi szélben mind a négy osztálynak. Másnap a 6-8 csomós szélben a 420 és Laser Standard egységek 4 futamot vitorláztak. A 4.7 egységek egy rövidített futammal fejezték be a napot. A harmadik versenynapon csak a reggel volt alkalmas arra, hogy futamokat rendezzük a korábbi kezdés jó döntésnek bizonyult ezért a Radial és 4.7 egységek sikeresen teljesítették az 5. futamukat is. A 6. futamot már csak rövidítve tudták befejezni a 420-as párosok, a többi osztálynak érvényteleníteni kellett, mert szinte teljesen leállt a szél. A parti várakozás után aztán 16:15-kor vetettünk véget a napnak, remélve, hogy az utolsó nap ad még alkalmat versenyzésre. Az előrejelzés sajnos nem sok jót ígért, de mi reménykedtünk, hogy azért lesz egy kis szél, a Balaton azonban ezen a szeptemberi vasárnapon szinte teljesen kisimult, itt-ott futott ár rajta egy-két szélcsík mérsékelten borzolva a kedélyeket, így az eredményhirdetésig a parton maradtunk. A pohár azonban félig tele,

5-6 futammal zártuk az OB-t és boldog bajnokokat avattunk, mind a 4 hajóosztályban. Gratulálok minden versenyzőnek, külön elismerés a bajnokoknak és helyezetteknek! Köszönöm, hogy itt lehettem 
DÁVID JULI

Nemcsak a 29er pálya felelőse voltam, hanem a két versenyt fogtam össze a parton a versenyiroda vezetőjeként. Nagyszerű csapatmunkában volt részünk a vízen és a parton is.

A 29er Grand Prix első napján a tervezettnek megfelelően négy pörgős futamot tudtunk rendezni, három és fél óra alatt észak-keleties szélben. Szombaton csak egy futamra volt elég a szélerősség, így az aznapi 2. futamot törölnünk kellett. Sajnos vasárnapra teljesen leállt a szél és így maradtak a szombati eredmények.

Köszönöm a csapatomnak a munkát, a versenyzőknek és az edzőknek a kitartást és a türelmet! Jövőre találkozunk!

BÖRÖCZ BERTA