• Kövess minket!

Hazai

Hírek a Hídról

Hírek a  Hídról

Hírek a Hídról

Japánban az előolimpia és a kvótaszerző világbajnokságok egyaránt jól sikerültek a versenyzőinknek. Berecz Zsombor megnyerte az előolimpiát, Érdi Mári bronzérmet szervezett, a Vadnai testvérek remekül szerepeltek a versenyeken, Gyapjasék alig maradtak el kvótaszerzéstől.  

Az előző olimpiai ciklus tapasztalatait és a magasabb támogatási összegeket jól használtuk fel, ennek eredményeként Érdi Mári és Berecz Zsombor az első lehetséges alkalommal kvalifikálta magát a 2020-as játékokra, Berecz világbajnok lett Aarhus-ban. Vadnai Benjamin júliusban megszerezte a laser standard osztályban az olimpiai indulási jogot.

Szeptember első hetében tartottuk az első olyan logisztikai egyeztetést, megbeszélést, ami kifejezetten az olimpiára készülést szolgálta. Lényegesen jobb infrastrukturális háttér segíti a versenyzőket Tokióban, mint ahogy az Rióban volt. Kettő saját konténerünk lesz, amiket kifejezetten a helyszínnek megfelelően szerelünk fel, olyan eszközöket teszünk bele, amik a sportolók számára elengedhetetlenek a jó szerepléshez.

Indul a Tokio-projekt

A Tokio-projektet Fluck Réka versenysport koordinátorral és a csapatvezetővel közösen fogjuk össze. Az egyik legnagyobb alprojekt az eszközök kijuttatása. A motorosokat, a finn dinghyket nekünk kell kivinni és a 470-est is, ha a Gyapjas testvérek kijutnak (a kvalifikációt jövő áprilisban Genovában kell kivívniuk). Érdi Márinak már minden felszerelése a helyszínen van, logisztikai szempontból ez a legegyszerűbb. Külön nehézség, hogy jövőre május 16-án ér véget a finn Gold Cup Mallorcán, és, ha azután pakoljuk a konténert, nem ér ki időben. Szerencsére Berecznek is több hajója van, de ez még komoly fejtörést okozhat.

Tokióban irdatlan meleg lesz, nagyon meleg a víz is és iszonyú magas a páratartalom. Gondoskodnunk kell hűtőmellényről, jeges-fürdőről, amivel a sportolók nagyon magas belső hőmérsékletét le lehet majd húzni a futamok előtt és után.

Már 2014-ben azt tűztük ki, hogy Tokióban mindenképp olimpiai pontszerzés a cél és ez reális. Lassan arról is merünk álmodni, hogy 40 évvel a moszkvai olimpia után, megint érmet nyerhet valamelyik versenyzőnk - az eredményeik ezt egyértelműen alátámasztják. Az idei felkészülési program a négy hajó számára 275 milliós kerettel működött, aminek durván a 40 százalékát tudta a szövetség finanszírozni.

Folyamatos a szövetség és a MOB közötti egyeztetés. Sajnos a Magyar Olimpiai Bizottságban még mindig nem értik, hogy a szakágak gyakorlatilag külön sportágat is jelentenek. Minden versenyzőnk mellé kell egy edző, aki ki tud vele menni a vízre. Ezen küzdünk most, hogy akkreditációval rendelkező edzőink, akik a motorost is vezethetik, kint legyenek. Rióba kettő főt sikerült kivinni, jelenleg egy főre van ígéretünk, ami kevés. Ez további egyeztetések témája lesz és megoldást kell találni, hogy a technikai és a versenyt egyéb módon támogató szakemberek is bejussanak a kikötőbe és az edzők kimehessenek a vízre.

Bajnokságok gyenge szelekben

Augusztusban a hazai vizeken számos magyar bajnokságot rendeztünk. Sajnos a hónap második fele nagyon széltelen volt, ezért előfordult, hogy nem sikerült érvényes versenyt befejezni. Laser és 420-as hajóosztályban szeptemberben folytatták, illetve folytatják a fiatalok versengést a bajnoki címekért. A nagyhajós mezőnyben a szövetség 12 hajóosztálynak szervezett magyar bajnokságot. Szerencsére a négy napból kettőn kiváló kondíciók között érvényes bajnokságokat tudtak futni a mezőnyök.

Nagy öröm, hogy a Centomiglián, a Garda-tavon is nyert Raffica, így a Bodeni-tavon, a Genfi-tavon és a Kékszalagon elért győzelme után a negyedik nagy európai tókerülő versenyen is volt magyar siker az egytestű indulók között.

Zsúfolt nagyhajós program és zsúfolt vitorlás sulik

Évek óta próbálunk arra figyelni, hogy a versenynaptárat a rendelkezésre álló szakember és az eszköz mennyiség alapján állítsuk össze. Úgy, hogy ne legyenek versenytorlódások, amikor nagyon nehezen tudjuk a szervezői, rendezői a feladatokat profi módon ellátni. Az a tapasztalatom, hogy sajnos még mindig vannak kiemelt, túlzsúfolt hétvégék, amikor a tagszervezetek egymásra szervezik a versenyeiket. Erre még jobban fogunk figyelni a 2020-as versenynaptár összeállításnál. Ennek érdekében hívtunk össze egy egyeztetést szeptember 25-re, hogy meghatározzuk a prioritásokat és egyeztessük a javaslatainkat a tagszervezetekkel.

Annak ellenére, hogy az idei szezon alapvetően gyenge szeles volt, szerencsére a nevezési kedv töretlen. Tavaly rekordévet zártunk és idén is az MVSZ összes versenyén rekord közeli nevezőt regisztrálhattunk.

Már hagyományosan rendezzük a Go Boating programot, a vitorlázás nyílt napját, hatodik éve mindig június első csütörtökjén. A programhoz kapcsolódóan több mint kétezren látogattak el vitorlásklubba. A World Sailing április elején auditálta az MVSZ Vitorlás Suli programját, amin 3 éven át dolgoztunk. Ez nagyon nagy elismerés, mert a világon összesen 17 ország rendelkezik ilyen jogosítvánnyal. Folytatni kell a rendszer karbantartását, a minősítéseket be kell vezetni, ellenőrizni és az egész program működtetése is folyamatos figyelmet igényel.

Előzetes adataink szerint több mint 4000 gyerkőc vett részt az elismert vitorlás-sulik programjaiban. Az utánpótlásban aktív tagszervezeteinknél olyan szinten nőtt az serdülő és ifjúsági korú versenyzők létszáma, hogy alig tudnak felvenni újabb jelentkezőket. Ebből következik, hogy célunk új kluboknak az elindítása, illetve már működő, az utánpótlás nevelésre nyitott klubok megerősítése.

Húsz év után ismét edzőképzés indul

A Testnevelési Egyetemen közel 20 év után ismét vitorlás edzőképzés indult, a hallgatók között. 8 válogatott versenyzőnkkel, ami közel 20 éve szünetelt. Több éve dolgoztunk azon, hogy ez a program felálljon és a TE-en el tudjon indulni. Erre nagyon büszkék vagyunk és bízom benne, hogy sikeres lesz. 

A szövetség titkársága és a szakbizottságok megkezdték a 2020-as év előkészületi munkáit. A Versenyrendelkezésekhez már megérkeztek a javaslatok, a versenynaptár összeállítása október 1-től november 30-ig tart. A májusban elfogadott alapszabály szerint, az SZMSZ és a szabályzatok felülvizsgálatát megkezdtük, az MVSZ elnöksége 2020-2030 közötti időszakra még az idei évben elkészíti a stratégiai javaslatát. A 2019-es szezon értékelése folyamatban van, a ranglista díjkiosztót és az Év vitorlázója díjak átadását novemberre tervezzük.

Jó szelet!

Holczhauser András, főtitkár