Siófok  17.7  •  17.9 kn       

Keszthely  18.9  •  16 kn       

Balatonfüred  17.4  •  18.2 kn       

Balatonboglár  17.7  •  18.6 kn       

Orfű  17  •  9 kn       

Velencei-tó  16.8  •  17.8 kn       

Tiszafüred  17.2  •  11.3 kn       

Mályi-tó  18.8  •  10.3 kn       

2024. március 29., péntek

Mi történt Fonyódon?

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A téli időszakban a fonyódi kikötő fele járva már messziről látszódott , hogy jelentős rekonstrukció zajlik a mólón. A munkák hátteréről most a Balatoni Hajózási Zrt. ad bővebb információt.

Mi történt Fonyódon?

Tekintettel arra, hogy a fonyódi vitorláskikötő fa szerkezetű mólóinak állaga az utóbbi években jelentősen megromlott, és néhol már balesetveszélyes, társaságunk 2014. év második felében úgy döntött, hogy azok felújításával egy időben - a költséghatékonyság elvén - a kikötőmedence adottságainak megfelelő, pontosabban ahhoz igazodó vitorlás kikötőhely bővítési tervet nyújt be az illetékes hatóságoknak engedélyeztetésre.

A bővítéshez szükséges előkészítő munkák (tervezés, engedélyeztetés) időigényessége okán, a felújítást, bővítést két ütemben hajtjuk végre. Második ütemben az É-i, Szúnyogsziget melletti móló felújítását, illetve kikötőhely szám növekedéssel járó beruházást, míg első ütemben a D-i, vagyis a vasút felőli oldalon lévő móló felújítását terveztük be, hiszen ahhoz nem szükséges hatósági engedélyeztetési eljárás, így ezeket a munkákat, a kedvező időjárási körülményeknek köszönhetően már januárban meg tudtuk kezdeni.

 

Februárban kissé fagyott, de a munkálatok így is gőzerővel folytak, hiszen a mólótartó cölöpök pontos, precíz leverése rendkívül időigényes feladat, ráadásul a frissen vásárolt vízépítő gépekkel, úszó munkagépekkel azért a sokat látott, tapasztalt kollégák is még csak ekkor ismerkedtek.

Miután a tartó cölöpök a megfelelő helyre kerültek, kissé fellélegezhettünk, bár a sokszor szeles, néha esős napok nem kedveztek a munkáknak. Látványos tevékenység a kikötőben ugyan nem folyt, de a móló járófelületének 12 méteres darabjait (platformjai) fedett körülmények között folyamatosan készültek. Az összesen mintegy 170 méternyi járófelület gyártása, valamint a kikötői összeillesztése párhuzamosan folyt, így aztán március második felében a móló kezdett kibontakozni előttünk.

Áprilisban aztán gyorsan peregtek az események. Vörös Balázs vezető kikötőmester „sakkozott” a hajókkal, hiszen a kikötő április elején nyitott, míg az építők „keze” alatt kialakult, és kikötésre alkalmassá vált a D-i móló Fonyódon.

2015. év tavasza nem csak a móló, de a vitorláskikötő névadója, Kaáli Nagy Dezső mérnök tervei alapján 1913-ban épített, eddig méltánytalanul elhanyagolt „Bagolyvár” nevű impozáns épület megújulását is hozta, így az idei majálisra érkezők már a szépen kifestett, felújított, nyárfák árnyékában méltóságteljesen megbúvó pénztárban válthatják meg hajójegyeiket.

 

A Fonyód - Badacsony átkelő járat szezonnyitójának reggelén aztán már a vitorláskikötő elektromos áram-, illetve vízvételezési oszlopai is a helyükre kerültek. Bár van még kisebb - nagyobb simítani való, azért mindannyiunk fellélegzett, amikor a nagyobb hajók is birtokba vehették a megújult mólót.

Mi, akik a munkálatokban így, vagy úgy részt vettünk, szerintem összecsaphatjuk a kezünket - sikerült. A kritikát - legyen az negatív, vagy pozitív - pedig fogalmazzák meg azok, akiknek a móló készült, vagyis a kikötőhely bérlők.

Kulics György
vitorláskikötői üzletágvezető

 
Elkészült az Orfűi Vitorlás Egyesület új honlapja Előző

Elkészült az Orfűi Vitorlás Egyesület új honlapja

Pályatűző képzés Következő

Pályatűző képzés