Siófok  12.2  •  4.8 kn

Mályi-tó  14  •  7.3 kn

2024. április 19., péntek

Az első Foiling Balaton beszámolója

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

2019 október első hétvégéjén a balatonföldvári Spartacus Vitorlás Egylet ad otthont hazánk első „foiler” találkozójának. Ezen hajók, szörfök és kite szörfök közös tulajdonsága, hogy egy a víz alatt található szárny segítségével képesek a víz szintje fölé kiemelkedni és úgy suhanni. A rendezvényen nem csak bemutatkozik a Balaton szinte összes szárnyaló közlekedési eszköz típusa, de össze is méri a tudását egymással. Egy biztos, ilyet még nem látott a balatoni vitorlázó társadalom.

A „Foiling Balaton” rendezvény keretein belül a szervezők nem titkolt célja az, hogy a világban egyre népszerűbb foil tevékenységet bemutassák a sportág hazai kedvelőinek egy hangulatos hétvégi rendezvény keretein belül. Az ötlet Lovas Zsolt és Nagy R Attila közös agyszüleménye, melyhez lelkesen csatlakozott a többi szárnyaló flotta meghatározó személyisége is.

Az avatatlan szemeknek igen szokatlan hajózási forma az utóbbi években rohamosan terjedt el a nemzetközi vizeken Gyakorlatilag a legkisebb 3 méter körüli vitorlásoktól a 20 méteres földkerülésre tervezett hajókig  mindenhol alkalmazzák már ezt a technológiát. Naná, hogy a Balaton sem maradhatott ki az újításokból.

A hazai szárnyaló sportolók többsége eddig önszerveződött, azonban most – külföldi példákat is alapul véve – baráti találkozó keretében mutatják meg egymásnak és az érdeklődőknek saját felszereléseiket annak érdekében, hogy népszerűsítsék ezt a fajta vitorlázást.

Az innovatív találkozónak a balatonföldvári Spartacus Vitorlás Egylet csapata ad otthont, akiknek nem titkolt célja, hogy összehozza a Balatonon foilerező vitorlás, szörfös, kiteos sportolókat és a rajongókat, az érdeklődőket. A vízi szervezés koordinátora nem más, mint Majthényi Szabolcs, aki éppen itt Balatonföldváron szerezte meg hatodik Európa Bajnoki címét Repülő Hollandi (FD) osztályban, Domokos Andrással a fedélzeten.

A nagyobb látványosság kedvéért a hajók egy közös pályán fognak körözni, egyszerre rajtolva, így összemérve tudásukat, sebességüket. Megfelelő időjárási viszonyok esetén ráadás túrafutam lebonyolítására is sor kerülhet.

A szervezők – az előzetes jelentkezések alapján – több mint 20 hajóra számítanak a hétvégén, melyek között megtalálhatóak az egytestű hajók éppen úgy, mint a katamaránok, trimaránok, szörfök és kiteok is.

A külső szemlélők a partról követhetik majd az eseményeket, illetve a bátrabbak akár ki is próbálhatják a suhanó bárkákat. A futamok után természetesen lehetőség van kötetlen beszélgetés keretében mindent megtudni az adott hajókról. Az otthonmaradó hozzátartozók sem maradnak le az eredményekről, hiszen a megmérettetést a Kwindoo nyomkövető rendszere támogatja.

A résztvevők között ott lesz a Virág Flóra – Molnár Dávid, Nacra 17-es olimpiai aspiráns katamarános párosunk, illetve Horányi-Névy András, aki nem rég javította meg a Kenese-Keszthely rekordot. Természetesen nem maradhat az eseménytől távol Szamódy Tamás sem, aki a Waszp világbajnokságon ért el ötödik helyezést.

Az alábbi hajóosztályok tekinthetőek meg Balatonföldváron:

Moth, Waszp, Windfoil, KiteFoil, Nacra 17, Nacra 20, Ventilo 28, Hungarian Silence Foil Trimatán

A rendezvény szombaton reggel 9-órától kezdődik és vasárnap 16 óráig tart. A bemutatók, gyorsasági és pálya megmérettetések az időjárás függvényében kerülnek kialakításra. A repülő bárkákat széliránytól függően a balatonföldvári mólóról is meg lehet tekinteni, illetve a Kwindoo magyar nyomkövető rendszeren keresztül is.

FOILING BALATON ELSŐ NAP – SZÁRNYRA KAPTUNK!

Fantasztikus első napot tudhatunk magunk mögött az első balatonföldvári Foiling Balaton rendezvényen. Kiváló szárnyaló csapat jött össze, ezt tetézte remek szervezés, amivel kiérdemeltük az időjárás felelősök szeretetét is.

Szárnyaló egyedekből álló lelkes társaságunk 9 óra körül kezdett összeverődni a Spari telepen. A kissé hűvös idő ellenére sorra érkeztek az elszánt sportolók, és örömmel konstatáltuk, hogy a tegnapi esős előrejelzésnek szerencsére nyoma sincs. A szikrázó napsütésben a nyitott büfé mellett mi bajunk lehet? Korán megkezdődött a közös csevej a technikákról, kinek mekkora és milyen?!

Az ismerkedés és a felszerelést követően főrendezőnk Majthényi Szabolcs és csapata gyors eligazítást tartott a pálya levitorlázásával és a fontos tudnivalókkal kapcsolatban. Mire mindent megbeszéltünk a szél szépen felépült és szárnyalásra bíztatta a társaságot.

A tervezett rajt kissé csúszott, de mi rendben nekivágtunk az első futamnak, ami kiváló szárnyaló szélben indult. Sajnos az első kör végén bekövetkezett egy leállással kombinált szélelfordulás, ami Béci alpesi kürtjével kombinálva a futam lelövését jelentette.  Ugye milyen jó lett volna nem eldumálni a parton az időt?!

Kis várakozás és pályaigazítás utána a második futam is rendben elindult és ezúttal végig is ment. Jó volt együtt látni a szárnyaló jószágokat. Ugyan sokan más-más tempóban közlekedtek a pályán, de mindenki megtalálta a játszótársát a verseny folyamán. A harmadik futam sajnos szintén érvénytelenítéssel végződött. A szél ismét leállt és markánsat fordult, így ezt is befejezetlenül hagytuk.

Olcsiék a partra menetel mellett döntöttek, amit szárnyalás hiányában senki nem vitatott. Kiérkezés után forró babgulyás és palacsinta várta a kissé átfázott csapatot, amit ezúton is köszönünk a Spari büfé csapatának! Igazán fincsi volt, az időzítése pedig nem is lehetett volna aktuálisabb.

Délután ugyan láttunk még némi esélyt a vízre menetelre, azonban a gyülekező zivatar felhők és a csepegő eső sajnos az utolsó szalmaszálat is elvette tőlünk. Ennek ellenére mindenki jó hangulatban tekintet vissza a napra. A bárkák elpakolása és közös technikai áttekintések közepette szárnyra kaptak a napi sztorik, hogy kivel, mi és persze hogy is történt.

Holnap délelőttre erősebb szelet várunk így kissé eltolva kezdjük a reggelt, a tervek szerint kikötő előtt sebességi versennyel. Majd a szél csillapodásával további pálya futamokat tervezünk. Továbbra is várjuk az érdeklődőket a hajóparkba illetve a mólóra, ahonnan jól látszanak a repkedő masinák.

FOILING BALATON – VASÁRNAP 2019.10.06

Nehezen tudtuk elképzelni, hogy izgalmasabb kalandok várhatnak ránk a szombatiaknál. Ám a reggeli friss szél, a szikrázó napsütés és az újonnan csatlakozott szárnyaló pajtások felejthetetlenné tették a vasárnapot.

Az időjósok előtt le a kalappal, mindenben igazuk lett. Reggel még komoly északi szél fogadott minket, ami parti halasztást eredményezett. Míg az óvatos duhajok a parton kakaóztak, addig a verseny rendezői a Foiling Balaton rendezvényhez méltó módon, csúsztak párat. Olcsi és Áron fittyet hányva az akkor még több mint húsz csomós befújásokra, lelkesen szelték a hullámokat.

Mire mindent forró italt megittunk a szél is csillapodott, így szépen sorban felszereltünk. Majd rövid kormányos értekezlet keretében megbeszéltük, a speed verseny részleteit. Ez az előnye, ha az ember magának szervez versenyt…

Azt csináljuk, amit szeretnénk és mivel ez a terep mindenkinek új volt, így szerettük volna ezt is kipróbálni. A megbeszélés szerint a gyors etapokat már három “osztályba” sorolva futottuk: kiteok, egytestűek és katamaránok. Sajnos szörfösök ma nem voltak jelen egyéb elfoglaltság miatt, a nagy katamaránok pedig távol maradtak a megmérettetéstől. Cserébe ma a partról egész komoly tömeg figyelte a repcsis csapatot, mind a Spariból mind pedig a móló szárról. Látványos volt, az biztos.

A szél pont annyit csillapodott, hogy kontrollálhatóan repesztettünk a közel 500 méteres pályán. Először csak egy etapot, majd mindenki mehetett egy oda-vissza kört is, ami természetesen időre ment. Miután túléltük a sebességi kihívásokat, következhettek a vasárnapi pálya futamok. Kissé lyukas szélben futott le mind a két futam, minek végén Olcsiék a befejezés mellett döntöttek, tekintve hogy tényleg egyre rizikósabb lett a szárnyalás. Persze a rendezők szokásos pechje bejött, amint a part felé vettük az irányt máris visszafrissült szél. Ezt kihasználva többen maradtak még pár körre a vízen, kiélvezve a gyönyörű októberi időjárást, amire egész hétvégén egy szavunk sem lehetett.

Partra érkezést követően falatoztunk egy jót a büfében, ami nagyon jól esett a megfáradt testeknek. Hiába no, ilyenkor azért már a hűs idő nyomot hagy az emberben. Gyors eredmény számolás és hajó szétszerelés után megtartottuk a díjkiosztónkat. Különdíjat kaptak a legfiatalabbak, reméljük, hogy legközelebb még többen lesznek. Természetesen külön díjaztuk a sebességi versenyt, a pálya futamokat és az osztályok helyezettjeit is.

A Foiling  Balaton vándordíját idén a legeredményesebb árbocos egység kapta, a Virág Flóra – Molnár Dávid egység Nacra 17-essel.

Zárszó helyett pár személyes gondolat.

Épp egy évvel ezelőtt, mikor a rendezvény ötlete megfogant bennük, úgy gondoltuk, hogy ha 5-6-an összejövünk, vitorlázunk egy jót, este iszunk egy pohár bort egy bogrács mellett, akkor már elégedettek leszünk. Nos, az első Foiling Balaton találkozó minden képzeletünket felül múlta. Az első visszajelzések alapján a szárnyaló pajtások nagyon jól érezték magukat, így a folytatás biztosnak tűnik. A „mikor” és a „hol” még tervezés alatt, az is lehet, hogy egy évben kétszer is megpróbáljuk összerántani a csapatot.

A Foilling Balaton teljesen önfenntartó projekt, külön köszönet jár mindenkinek, aki bármiféle támogatást nyújtott hozzá

Spartacus Vitorlás Egyletnek a helyszínért

Olcsinak, Bécinek Áronnak a remek vízi rendezésért

Nacra Magyarországnak, Kengurunak a szombat délutáni finomságokért

Waszp Hungarynak, Totónak a babgulyásért és a palacsintáért

Zhik Hungarynak, Lovinak a bow matricákért és a vándordíjért

Kwindoo-nak a trackingelésért

Horinak a képi támogatásért

A Katamarán Sulinak és Rozsdának, az ötletgazdának, a koordináció, a média és a hangulat terén kifejtett aktivitásáért

Eredmények a hivatalos Foiling Balaton oldalon.

Köszönjük a részvételt mindenkinek, legyen vitorlázó, média szakember, segítő, vagy csak érdeklődő.

Jövő veletek újra Foiling Balaton!

Szöveg: Lovi és Rozsda

Fotó: Rozsda

A verseny homlapja:

Bonyolult szél, hideg, napsütés - hat futam a Fűzfői OP ranglistaversenyen Előző

Bonyolult szél, hideg, napsütés - hat futam a Fűzfői OP ranglistaversenyen

Elégedettek az utasok a BAHART szolgáltatásaival Következő

Elégedettek az utasok a BAHART szolgáltatásaival