• Kövess minket!

Tall Ships Races

Új könyvek a klasszikus vitorlások világából

Új könyvek a klasszikus vitorlások világából

A közelmúltban két olyan, igényes, neves szerzők által jegyzett könyv is elérhetővé vált a magyar piacon, amelyek révén bővebb betekintést nyerhetünk a klasszikus vitorlázatú iskolahajók világába.

TALL SHIPS TODAY

„Götheborg – Az eredetileg is Götheborg nevet viselő 18. századi svéd East Indiaman replikája ma a világ legnagyobb aktívan hajózó fából épült hajója. Az eredetije a Svéd Kelet-India Társaság hajója volt, s 1745-ben süllyedt el Göteborg előtt, amikor teával, porcelánnal és ezüsttel megrakodva tért haza Kínából.... A replika gerincét 1995-ben fektették le, s a hagyományos hajóépítő alapanyagokból, tradícionális módszerekkel megépített hajót 2003-ban bocsájtották vízre. A megépítéséhez szükséges pénz helyi üzleti szponzoroktól, és közadakozásból származik... A hajó jelenleg is iskolahajóként működik, terjeszti a kultúrát, erősíti a nemzetközi kapcsolatokat és tengeri kereskedelmet.” – írja a Tall Ships Today című könyv a svéd Götheborg nevet viselő 58,5 méter hosszú, 1964 m2 vitorlafelülettel rendelkező, 788 tonnás18. századi svéd iskolahajóról.

A klasszikus vitorlázatú iskolahajók – tall ships – ugyan a letűnt korokat idézik, s a kalandot, romantikát és a tengerész hagyományok örökségét testesítik meg, de nagyon is valós, létező szereplői a mai tengeri vitorlázásnak. Az angol nyelvű könyv ezeket a csodás vitorlásokat ünnepli. Az iskolahajókat és iskolahajós szervezeteket egyesítő nonprofit nemzetközi szervezet, a Sail Training International csodálatos, idén nyáron megjelent könyvében 105 hasonló hajó rövid leírása és ragyogó fotói elevenítik meg a klasszikus vitorlázatú iskolahajók izgalmas világát. Az amerikai Adventuresstől a belga Zénobe Gramme-ig a legismertebb vitorlások bemutatása mellett a vitorlás tengeri kereskedelmi hajózás rövid történetével is megismerkedhetünk, de nem ez az, ami a legnagyobb és egyedülálló jelentőségét adja a könyvnek. Az olvasó ugyanis megismerkedhet a mai iskolahajós élet, a sail training fantasztikus világával, a vitorlások versenyeinek drámájával, valamint ízelítőt kaphat e hajók technológiai fejlődéséből is.

Az előszót Sir Robin Knox-Johnston CBE, a Sail Training International jószolgálati nagykövete írta: „Fantasztikus tengeri és kikötői fotók az iskolahajókról,… a könyv csodás olvasmány, de a fotókat átlapozni is nagyszerű élményt jelent.”

A könyv árából befolyó összeg egyharmadából a kiadó olyan ösztöndíjat hoz létre, amellyel a korlátozott képességű fiatalok iskolahajókon való részvételét támogatják majd – akik között akár magyar fiatal is helyet kaphat.

CLIPPER SHIPS AND THE GOLDEN AGE OF SAIL
Races and rivalries on the nineteenth century high seas 

A „Klipperek és a vitorlás hajózás aranykora” című, a közelmúltban megjelent ragyogó kötet a klipperek történetét mutatja be a kezdetektől a 20. század elejéig, az amerikai és ausztrál aranyláz és a kínai teakereskedelem időszakától a vitorlások aranykorának hanyatlásáig.

A klipperek a vitorlás kereskedelmi hajózás aranykorának hősei, különleges és egyedülálló hajócsodái. A klipper már a definiciójával is kilóg a többi vitorlás hajó sorából: lévén teljes vitorlázatú hajó, a klipper megnevezés – a korabeli szokásoktól eltérően – a hajótestre utal. „A clipper ugyanis építésmódot jelöl, nem pedig vitorlázat-típust... A clipper építésű hajók hosszabbak és keskenyebbek voltak az eddigieknél: 1:6 vagy 1:7 szélesség-hosszúság arányban épültek, s orrkiképzésük és sokkal karcsúbb és élesebb volt, mint a korábban épült hajóké. Ennek az építésmódnak, valamint nagy vitorlázatának köszönhette a clipper 6-8 csomós átlagsebességét, sőt a szinte hihetetlen 18 csomós sebességet...” (Marjai – Pataky: A hajó története, 1973.).

A frissen megjelent angol nyelvű kötet részletesen elmeséli a klipperek fejlődésének történetét 1845-től a Cutty Sarkig és a Szuezi-csatorna megnyitásáig, amely valójában megpecsételte a vitorlás teherhajók sorsát. A kínai teaverseny és a Cutty Sark története közismert, de ki hallott a világ (akkori) leggyorsabb hajójáról, a Marco Poloról, Mary Pattenről, a Horn-fok kerülő tengerészkapitány nőről, a teaklipperek útvonaláról, és egyáltalán mit tudunk a klippereken folyó életről?

A könyvek megrendelhetők a jachtnavigator.hu nautikai könyvkereskedésben.